Hoppa till innehåll

Öppet brev till Upplands Väsby

maj 22, 2014

Hej

Jag har med stor förvåning följt turerna kring Per Kornhall och även om er fina kommun varit återhållsamma med er version så är det ändå en del saker som sticker ut. Det är flera ageranden av er som kommit så tidsmässigt att de ger intrycket av att ni vill bestämma vilka åsikter en medarbetare får uttrycka. Ett sådant intryck kan jag inte tänka mig att ni vill ge.

I de senaste artiklarna har Per Kornhall varit kritisk även mot er som arbetsgivare och det är ju inte direkt lojalt utan ganska sårande för er. Dock kan man undra om en kommun styrd med liberala värderingar behöver agera mot ett sådant uppträdande. En offentlig verksamhets viktigaste tillgång är ju att den upplevs som demokratisk och tillåter kritik.

När det gäller den del där vi utanför Upplands Väsby inte har insyn i er version så har jag ändå någon fråga. I en konflikt mellan arbetstagarens autonomi och arbetsgivarens rätt att bestämma arbetsuppgifter in i minsta detalj har arbetsgivaren mycket lagstöd. Arbetstagarens rättigheter
handlar mest om tydlig information, tid att ställa om och kanske något mer konkret i anställningskontrakt. Jag hoppas ändå att Upplands Väsby är medvetna om att minskad autonomi har kraftigt negativ effekt på resultaten? Att begränsningar i en medarbetares frihet hämmar många andra? Att sättet att genomföra det på måste vara lugnt och väl avvägt?

Jag menar att en professionellt arbetande kommun med liberala och demokratiska värderingar som Upplands Väsby snarast bör avbryta den diskussion om uppsägning som startats. En konkret diskussion om vilken miniminivå av krav ni kan nöja er med målet att behålla Per Kornhall åtminstone så länge att det är uppenbart att eventuellt val om att gå olika vägar inte har att göra med offentliga åsikter.

Med vänlig hälsning

Jan Lenander

2 kommentarer leave one →
  1. maj 26, 2014 6:41 e m

    Har fått svar på mitt öppna brev

    Hej o tack för ditt mail. Värdefulla synpunkter som vi tar med oss i arbetet. Bifogar vår dementi i Dagens Nyheter, införd i torsdagen förra veckan, där vi redogör för vårt agerande.

    Vänliga Hälsningar

    Björn Eklundh

    …………………………………………
    Björn Eklundh
    Kommundirektör
    Upplands Väsby kommun

Lämna en kommentar