Skip to content

Kom inte och säg att duktiga elever är mindre viktiga

april 22, 2014

Det här är inte ett ifrågasättande av det kompensatoriska uppdraget. Det kan baseras på tankar om rättvisa och att skolan kan vara till extra hjälp för den som har sämre socioekonomiskt utgångsläge.

knutenHandDäremot är det vissa åsikter som lyfts obehagligt ofta som behöver bemötas:

  • Elever med eget ”driv” behöver inte prioriteras.
  • ”Plugghästarna ”klarar sig ändå”.
  • De kreativa finns bland de som inte trivs i skolan.

Nej driv är inget antingen eller, inte ens något som är lika oberoende av område. Driv kan bli mycket större hos den som redan har mycket. Jag hänvisar till min diskussion i Liberala lärare goes Vygotskij för att tydliggöra vilken viktig roll lärare har även för de elever som kan mycket.

Nej de ambitiösa eleverna har i och för sig ofta hunnit längre än sina kamrater men de har ofta en oerhört lång resa kvar till yrkena de drömmer om. Det är också så att potentialen för att öka nytt ökar för den som redan lärt sig mycket. Framkanten inom forskning, medicin, teknik och många andra områden flyttas ständigt. Ska vi få några som bryter ny mark inom riktigt svåra och komplexa områden så får vi allt hjälpa dem på vägen. Ingen kommer dit utan mängder av övning.

Nej, de riktigt spännande fantasierna möter vi hos ungdomar som har lätt för sig. Kreativitet går i och för sig inte att plugga sig till men det kräver en kombination av djupa kunskaper inom rätt område och fantasi. Det går inte att förutsäga vilka som blir entreprenörer och uppfinnare men det är inte bland de svagaste eleverna de dyker upp.

Vårt fall i PISA gäller inte bara de svagaste utan istället ser vi hur högskolor som rekryterar de allra duktigaste med näst intill desperation berättar om sjunkande matematikkunskaper etc. hos sina studenter.

Jag tror inte på elitsatsningar men vi kan inte glömma att bättre skolprestationer ökar chansen att för att den vuxne kommer att åstadkomma banbrytande saker.

20111007-073832.jpg

Annonser
3 kommentarer leave one →
  1. april 22, 2014 7:11 e m

    Citat från FB:

    Malin Lescieur Ohlen
    Mycket bra. Elever som är självgående riskerar att ‘ledsna’ på vägen och sluta att tro, hoppas och drömma om en spännande framtid. Mycket viktigt att lyfta a l l a elever!

    En intressant länk om hur det är för elever att vara för duktig.

    http://www.sydsvenskan.se/asikter/svenska-skolor-hammar-duktiga-elever/

  2. april 24, 2014 11:49 f m

    En kommentar jag gjorde hos Johan Kant:

    Att diskutera någon typ av nivåuppdelning kommer aldrig att bli omodernt Sören. Det finns alldeles för stora nackdelar med extremt förkunskapshetereogena grupper.

    För den stora majoriteten elever var uppdelningen i allmän och särskild kurs oerhört bra. Denna uppdelning togs bort med hänvisning till nackdelarna för en liten minoritet. Det är förstås inte PK att ifrågasätta dogmen att de svaga eleverna är viktigare men när denna dogm hotar Sveriges framtid så borde det vara politiskt rimligt att diskutera den.

    Här är ett exempel på den röta som spritt sig i svenska skolsystemet pga tabuet mot nivåuppdelning. Skolor hämmar utvvecklingen hos mängder av elever.

    http://www.sydsvenskan.se/asikter/svenska-skolor-hammar-duktiga-elever/

    Den så kallade kamrateffekten har använts i alldeles för stor utsträckning för att rättfärdiga att vissa elevers åsidosätts för att användas till att fixa andras behov.

    Stoppa slaveriet skapat av Slavin!

    http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Slavin

Trackbacks

  1. Bättre lärare till majoriteten med bättre eleverna | Jans Syrliga KaramelLer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: