Hoppa till innehåll

Jämlik utgångspunkt, en socialistisk fälla

juni 29, 2022

Liberaler och socialdemokrater har sedan ett sekel samarbetat kring välfärden och i detta har skolan varit en viktig del. Liberaler eftersträvar möjligheter till alla och socialister jämlikhet så när man sökt kompromisser har man ofta hamnat i jämlik utgångspunkt, alla barn ska få lika start på livet. Nu när vi nästan vant oss vid det begreppet så att vi tror att det är det självklara behöver vi dock ifrågasätta detta rejält.

Jämlik utgångspunkt påstås vara liberalt

Jag har tidigare skrivit inlägget Dålig strategi att missgynna prestation där jag ifrågasätter att skolan ska satsa så mycket mindre på duktiga och skötsamma elever. Upprördheten över att duktiga och skötsamma ses som mindre viktiga har följt mitt bloggande i över ett decennium. 2014 skrev jag: Kom inte och säg att duktiga elever är mindre viktiga där jag påpekar att duktiga och skötsamma elever också har viktiga behov av skola om de ska få sin utveckling och uppnå sin potential. Inte utjämna, lyfta alla till en bra nivå har varit den liberala målsättning som drivit mig. En förförisk sång om jämlikhet har aldrig lockat mig utan min ambition är att hjälpa alla till ett bra liv vilket ibland kan handla om sänkta ambitioner.

Det var mycket om samhällets fördelar med att åtminstone satsa lika mycket på duktiga och skötsamma elever men rent konkret varför är jämlik utgångspunkt så fel, varför är det orimligt att tro att alla elever kan få en jämlik start på livet?

  1. Ett samhälle som värdesätter frihet bryr sig om föräldrars frihet och då är de så helt olika bra på att ge sina barn en bra start. Eleverna har med sig en blandning av biologiskt och socialt arv samt massor av olika stöd. Att motarbeta föräldrars ambitioner leder inte till något gott.
  2. Barn är så unika och olika att det inte går att definiera någon jämlik utgångspunkt utan att lägga en mall av likformighet över skolans uppdrag. Insatser med fokus utjämning leder ständigt fel utan de ska riktas mot vad eleven behöver för stöd för att hitta sin roll i livet. Eleverna blir lyckligare av att söka sin ambition.
  3. Ett samhälle med olikheter och mångfald är så mycket effektivare och kreativare än ett där alla är lika. Även om gemensamma referensramar och möten där vi är olika stärker samhället så har socialistisk jämlikhet allt skapat stagnation och förtryck. Att försöka uppnå den visionen för barn är lika fel.

Att alla barn ska få en jämlik utgångspunkt, start på livet ligger nära den liberala viljan att ge alla bra möjligheter men den lilla skillnaden är så viktig för om resultatet blir bra.

Jämlik utgångspunkt får inte handla om lika resultat
No comments yet

Lämna en kommentar