Hoppa till innehåll

Paragraf 7

februari 20, 2014

Det är fascinerande när Troed Troedsson tar till det tunga artilleriet mot Johan Kant:

Däremot återigen förvånad över att en kommunal, offentligt avlönad, tjänsteman får ägna sig åt smutskastning av personer i den omfattning som du gör.

och följt av.

Vore jag din chef i Haninge skulle jag faktiskt tala med dig om paragraf 7 i lagen om offentlig anställning.

Det är fascinerande hur lite plats det ska finnas för lärare och rektorer att rikta kritik mot skoletablissemanget. Då ska det talas om olämplighet i anställningen, fel människosyn osv. Vi längst ner ska inte känna oss säkra om vi sätter oss upp mot proggarna som har makten.

Annonser
3 kommentarer leave one →
  1. februari 20, 2014 6:56 e m

    Det värsta är att de aldrig var ”proggare” och lyssnade till ”Vem kan man lita på?”. De lyssnade aldrig på ”Vår nya magister” av Ola Magnell eller Björn Afzelius ”När bomberna faller”.

    ”När våra lärare och fröknar har gått och dränkt sig med varann och sömntabletterna har slutat verka…. och de som skulle visat vägen står och pekar i det blå och försöker känna vilket håll vinden blåser åååt”

    ”Jag e en man med brister, men jag söker sanningen – de e mer än man kan säga om hymlarnaaa…

    Jag tar för lärarkåren en strof ur Arbetets söner…

    ”Ur den förnedrade träldomens grift, upp till en hedrande ädel bedrift. Människovärdet vi fordrar tillbaka…

    Politikerna vill nu bara visa vem som satsar mest pengar och det blir än mer stigmatiserande. Innan 1994 och ända fram till 2004 ingick det att man aldrig ger läxa annat än på det som ska nötas in och fanns det några oklarheter var det lärarens skyldighet att reda ut det efteråt. Det ingick i ”Det didaktiska kontraktet” och det finns då vissa poänger i att föräldrarna håller sig avvaktande och ser hur en äkta pedagog arbetar.

    Sedan är det inte heller hela världen om man inte ”förstår” fysik. Men en sak har man lärt sig – det kan jag INTE. Det är den bästa sidan av just objektiv kunskap. Det borde vara en merit att säga vad man inte kan. Det skulle bli tomt på Skolverket. Jag kan ställa 10 frågor i fysik som de påstår tillhör ”allmänbildningen” och är viktigt för demokratin för att ta ”välgrundade beslut”. Nu behöver jag inte det då de har tagit icke välgrundade beslut. Om A så B. icke B så icke A.

    • februari 20, 2014 8:26 e m

      Progressivisterna som nog inte ska kallas ”proggare” vill förstås gärna framstå som att de står för vänsterideal men egentligen så lockar deras fria lärande ultrahögern i lika hög grad. Många av de som kritiserat progressivismen och flumidealen har gjort det från en tydlig vänsterposition.

      Den gudarna älskar – om konsten att överleva som lärare av Gunnar Ohrlander är praktexemplet på detta.

      • februari 20, 2014 9:32 e m

        Visst är det så. Men det är just signifikativt att fysikadjunkten anses reaktionär och det var inte ”arbetarklassen” som tyckte så. Det är inte keps av eller på det gäller utan det som finns under kepsen. OECD-chefen ger mig lite ”kalla kårar” och elever från språkligt konkreta miljöer behöver mycket klara direktiv redan från årskurs 1. Det spelar ingen roll vad man anser om multiplikationstabellens ”viktighet” – det går att memorera denna och det gick på 1960-talet. 1979 föreslog SÖ ett byte från ”trappan” till ”liggande stolen” efter att ha infört ”trappan” 1955 från just kolontecken eller liggande T:et som är som ”liggande stolen”. De skulle om de kunnat även ha gått tillbaka till vänstertrafik då koncentrationen höjs men de fattar inte att den blir felriktad. De vill att det ska uppstå ”problem” i just matematik så att kognitiva psykologer kan mäta hjärnaktivitet. Då man kan sin geometri och algebra finns ingen aktivitet alls. Registreras då hjärnaktivitet i arbetsminnet för en standarduppgift betyder det då att man inte kan.

        Matematik går ut på att rensa bort information och ett linjärt ekvationssystem slutar i en punkt (oftast) och att då i lågstadiet tjata om likhet på båda sidor då det är ett ”blirtecken” med tidspil och att Gleerups ger stipendier till sin läromedelsförfattare som gömmer stickor i askar visas i Kunskapskanalen och begåvningsreserven i TV Norrköping och Landet Runt åker ut på en förskola med matematikinriktning där det formas siffror med kroppen. Sedan återkommer Kunskapskanalen med att pappor går på träning för att läsa sagor på ”rätt sätt”. Verkligheten är mer absurd än satiren.

        Jag och en kompis blev befriade från ”muntlig framställning” om vi inte skvallrade till studierektorn då vi hade fel ”vibrationer” och tog övningarna på allvar då vi skulle ”imitera” olika lärartyper. Vi var faktiskt före Ronny Eriksson i att kombinera den förståndiga förskolläraren och talpedagogen – dvs Lärarförbundets ordförande. Det är progressivisterna. Det är inte tyskarna som står för humorn i helvetet. Det är Lärarförbundet.

        Tro väl f-n att pojkar får ADHD i den feminiserade värld som består av kärringar av båda kön som Dickens uttryckte det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: