Hoppa till innehåll

Varför Troed Troedsson är farlig för skolan?

januari 17, 2022

Det finns tre rubriker för hans budskap som summerar varför jag bedömer att hans tankar om skolan riskerar Sveriges framtida välfärd och utveckling.

  • Tänka kortsiktigt
  • Bekämpa meritokrati
  • PR är det som spelar roll

Tänka kortsiktigt

”Tänka kortsiktigt” kommer i ett paket av att undervisning ska vara som en lättsam surf på internet. Lärare ska bre mackor åt eleverna och allt ska vara luststyrt, förberedelsetid behöver ej lärare, de ska agera pop-up efter elevbehov. Framtida yrken påstås stämma in på det och nonchalansen är stor inför allt det långa mödosamma plugg som ligger i att läkaren vet allt om kroppens organ och ingenjören vilka konstruktioner som håller

Bekämpa meritokrati

Utgångspunkten är ”Svagaste kommer prestera bäst” och en tanke om att ge hopp till de som misslyckas. Det är dock helt orealistiskt utan istället kan hårt arbete ge människor en andra chans. Det kommer i ett paket av att djupt och svårt bara tappar elever, de högpresterande är lurade, upplevelser är viktigare än fakta, munläder är viktigast, fientlighet mot ämneskompetens mm. Vi riskerar att få ett samhälle där djup expertis föraktas och rätt vad det är står kirurgen där för att han är en så rolig festfixare.

PR är det som spelar roll

Här börjar vi se resultaten i de skolor där Troed är med och styr. Inga laborationer på Natur kommer i ett paket med obehöriga lärare i NO ämnen och flera andra ämnen. Vi serveras ett exempel på att maximera vinst i friskolor genom PR, där skolan är skickliga på reklam men sen inte levererar innehåll. De ordnar cool konferens med kändisar och show istället för förberedelsetid för sina lärare. Ett budskap om att lärares uppdrag också är att sälja in sig till eleverna inte att öka deras kunskap. Business framför naturvetenskap, förakt för mödosamt vetenskapligt arbete och mängder av förakt för kunskap när det gäller att sälja in saker.

Vad har jag sagt tidigare?

Jag kommenterade en tidigare inlaga från honom där han påstår sig tala för ett näringslivsperspektiv men egentligen gå på tvärs med hur sunt företagande agerar: Troeds galna slutsatser. I Paragraf 7 så redogör jag för Troeds härskarspråk och hur han vill sätta munkavle på oss verksamma i skolan. Jag diskuterar hans användning av ”kunskapstalibaner” och hans felaktiga tes om att innovation kan åstadkommas utan djupa kunskaper i Innovation behöver fantasi och förståelse.

No comments yet

Lämna en kommentar