Hoppa till innehåll

Hur lyckas man med iPads

februari 17, 2012

Här beskrivs hur man med utgångspunkten lärarnas pedagogiska mål och strävanden inför iPads till alla barn iPads in Auburn, Maine’s Kindergartens: A First Look at Their Effect on Learning. Det är hur man inför ny teknik som avgör om det blir lyckade resultat.

5 kommentarer leave one →
  1. februari 17, 2012 2:16 e m

    Jan.

    Det är något som också har bekräftats i en del svensk forskning inom området att det inte är tekniken i sig utan hur tekniken implementeras och används i undervisningen som är det avgörande för om man kommer lyckas eller inte och det gäller inte bara surfplattor utan som jag tolkar den svenska forskning som jag tagit del av alla former av IKT. Det har annars gjorts en intressant studie i USA (som dock har begränsat empiriskt underlag) som heter ”There´s an App for that”. A study using Apple Ipads in a United States History classroom.

    Resultatet visade att de som använde surfplattor fick högre resultat än de som inte fick använda surfplattor. Men den visade också på att de som fick använda surfplattor i högre grad samarbetade med varandra utanför klassrummet än de som arbeta med ett mer traditionellt material. Mer om den undersökningen finns hos Skolverket:

    http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/omraden/it_i_skolan/rapporter/surfplattor-kan-skapa-mer-samarbete-utanfor-lektionerna-1.167462

    • februari 17, 2012 3:25 e m

      Den stora datorsalen kommunen beordrade fram istället för att ge lärarna datorer i klassrummet den användes bara av kommunen för sin fortbildning eleverna fick inte använda datorerna på egen hand och ingen lärare kunde utnyttja dem. Jag tror inte något IT projekt ska styras av kommunerna. De klarar inte detta.

      • februari 17, 2012 3:59 e m

        Jan.

        Detta handlar om en utveckling av lärande, undervisning och examination. Vi har ämneskunskaperna, vi har kunskaperna om pedagogiken och är därför bäst lämpade att ansvara för den här utvecklingen inom skolan. Det är vi lärare som kan utveckla våra respektive ämnen och undervisningen inom de olika ämnena.

      • februari 17, 2012 4:02 e m

        Lärare borde få ansvara mer för ämnesbudgetar så att det inte ska upp till en rektor som inte kan ämnet eller tio resor värre än skolpolitiker.

  2. februari 18, 2012 11:26 e m

    Manuell Pingback av mitt inlägg ”IKT i skolan – från implementation till uppföljning” där jag länkar hit. http://digitalskola.blogspot.com/2012/02/ikt-i-skolan-fran-implementation-till.html

Lämna en kommentar