Skip to content

Samarbeta av rätt skäl

februari 18, 2012

eleverna sjunger tillsammansJag börjar i änden att jag tycker om samarbeten och har många av mina mest inspirerande lärarminnen från samarbeten med andra lärare. Mitt arbetslag är oerhört viktigt för mig och jag är helt säker på att jag gått i väggen om det inte varit för mina närmaste kollegor. men jag hävdar ändå att:

samarbeten har varit en av de största effektivitetstjuvarna i skolan

Biologiläraren som var med i PBL projektet och upptäckte att de vill ha hennes timmar men inte någon biologi och gick hem rasande efter långa möten. Ett helt arbetslag sammankallat för att lära en obehörig lärare allt han inte kunde. En skolprofet som har upprepade samarbetsträffar för att tvinga igenom sina idéer.

Samarbeten ska börja med de mål som ska uppnås och ska inte bara vara till för delar av de som deltar.

4 kommentarer leave one →
  1. februari 18, 2012 1:37 e m

    Lärarlag kan man använda till mycket – den vardagliga verksamheten, kompetensutveckling och att diskutera pedagogik och undervisningsmetoder + en hel del annat … Men kanske de inte skall användas för en medarbetares skull.

    Tyvärr hinner man ofta med det som är aktuellt här och nu. Men om lärarlagen innehåller få medarbetare kan det blir stimulerande diskussioner.

    Min erfarenhet under de senast åren är att de inte har varit effektivitetstjuvar.

    • februari 18, 2012 6:41 e m

      Ja arbetslagen har gett pluseffekter de senaste åren men det är nog ändå så att jämför man med den frivilligare ämnessamverkan som var mycket vanlig tidigare så är det tveksamt om de är effektivare.

  2. Göran Tullberg permalink
    februari 20, 2012 9:12 f m

    Samarbete mellan lärare kan vara positivt eller negativt beroende på hur det utformas och varifrån det initieras!

    Jag kommer ihåg ”Arbetsområden” som tvingades fram utifrån på lärarna. Reaktionerna var mycket negativa. Idén var att alla ämnen (eller många) skulle samverka kring ett ”arbetsområde”. Det första var AFRIKA. Alla ämnen i skolan skulle handla om Afrika.

    All historieundervisning, svenska, biologi, kemi, matematik, fysik, engelska o s v skulle bara handla om Afrika. I matsalen åt eleverna i små hyddor till bongo-bongo-musik och tanterna serverade i bastkjolar. Det är faktiskt sant.

    Det var på slutet av 1960-talet eller början på 70-talet om jag minns rätt. Det blev motreaktion från lärarna och fjompet varade mindre än ett år.

    Å andra sidan har jag åtskilliga gånger arbetat i lag där vi lärare själva lagt upp schema och bestämt tentamensdagar. Det känns skönt. Då har vi ingen rektor utan bestämmer själva.

    Så skall det vara! Bryt loss ett ämne. Tre eller fyra lärare samarbetar – ställer upp för varandra – lägger egna scheman och har samma få elever 7 eller 14 veckor utan att andra LÄS-ämnen stör. Övningsämnen får komma in. Det ger trivsl, ordning, översikt och fördjupning samt möjlighet till hjälpinsatser.

    • februari 20, 2012 10:33 f m

      Just de uppifrån inkompetent pådyvlade samarbetena har varit många med så usla resultat att man inte vet om man ska skratta eller gråta.

      Jag som tycker om temaarbeten känner rena sorgen över alla dumma idéer som dykt upp. Temaarbetet människokroppen har med fysikläraren som gisslan för att ta fysiktimmar och kunna hävda att eleverna fått fysikundervisning men glömmer helt bort alla förkunskaper som behövs för att eleverna ska lära sig något om strålgång etc. utan att det ska bli meningslöst härmande och ritande av enkla teckningar.

Kommentera

