Hoppa till innehåll

Rättvist, likvärdigt etc.

november 15, 2011

Gertie Hammarberg Tersmeden har ett intressant resonemang Kan vi ha likvärdiga målrelaterade betyg och jag funderar på hur höga mål ska vi ha. Några kommentarer är starkt kritiska till både studentexamen och de försök till att skapa likvärdighet som görs idag och jag funderar på vad dessa kommentatorer vill ha istället.

När det gäller studentexamen finns det förstås en koppling till den gamla penalistiska synen på den som inte klarade sig. En modern studentexamen kan ha fokus på krav på skolan att förse den som går och viftar med sin mössa så glatt även med de kunskaper som gör att resten av livsresan blir positiv.

Det andra handlar förstås om alternativen till betyg och här är jag övertygad om att betygen ska kompletteras med mer av specifika intagningsprov. Betyg ska avgränsas och handla om de specifika kunskaper skolan ska förmedla och då borde vi ha ett system med mycket mer antagningstester. Inte som ett alternativ utan som ett komplement.

Det tredje handlar dock om ambitionsnivån och jag håller i och för sig inte med de som är motståndare till ansträngningarna att skapa mer likvärdighet. Svenska betygssystemet kan fullständigt gå i graven om vi inte lägger kraft på att förbättra rättvisa och likvärdighet. Däremot är jag mycket skeptisk till de som har en utopisk inställning till betyg som det enda perfekta verktyget för urval. Till en del dyra utbildningar så behöver vi hitta tillräckligt många med acceptabla förutsättningar för yrket, vi behöver inte bekymra oss om hur många fler som skulle ha tillräckliga förutsättningar. Hur vi än gör så kommer det att bli nej till några som kan tillräckligt mycket.

13 kommentarer leave one →
  1. november 15, 2011 5:51 e m

    Jan.

    Jag kan inte och kommer aldrig att acceptera det förslag till studentexamen som nu finns på bordet där de som misslyckas inte får ta studenten med sina kamrater. Det här kommer slå mot de elever som redan har det allra tuffast i skolan. Elever som ofta redan har dåligt självförtroende och som närmast känner att de inte vill ha med skolan att göra därför att de förknippar skolan med misslyckanden.

    Om de inte får ta studenten med sina kamrater så kommer man lägga ännu ett stort problem på dessa elevers axlar när de egentligen skulle behöva få värme och känslan av att få lyckas i skolan. Risken för att de här eleverna aldrig kommer att komma tillbaka till skolan överhuvudtaget är tämligen överhängande. Det får inte finnas någon tveksamhet om var jag står här så låt mig därför vara tydlig med att jag inte kan acceptera system med sådana konsekvenser och att jag öppet tänker utmana och kritiskt granska dessa system.

    Jag betraktar det system som en del vill införa nu med studentexamen som en mildare variant av det man hade innan det avskaffades, men som fortfarande riskerar att upplevas som kränkande av den enskilde individen. Det här är en fortsättning bara på den inslagna vägen för närvarande tillbaka till 1950-talets skola. Min åsikt är att vi ska nå den likvärdiga skolan genom mer av öppenhet, transparens och samarbete.

    Öppenhet och transparens tänker jag bidra till genom att lägga ut allt det material som jag skapar för undervisning under GPL-licensen. Det är en licens som garanterar öppenhet och fri användning av materialet. Desto mer öppenhet och transparens som kännetecknar undervisningen desto högre kommer kvaliteten bli och därmed kommer vi också på sikt att lösa våra problem med likvärdigheten i skolan. Det har visat sig att elever till exempel i samband med att de skriver texter som blir offentliga, exempelvis när man arbetar med bloggar i undervisningen, höjer sin egen nivå just därför att de vet att texten antagligen kommer läsas av många fler än läraren. Misstolka mig rätt nu, men i någon bemärkelse blir det mer på riktigt när eleverna skriver för offentligheten och inte bara för läraren. Det är sannolikt samma sak med oss att vi lärare skulle höja vår kvalitet om vi vet att det vi producerar blir offentligt.

    En likvärdighetsplan skall finnas på varje skola och i kommunerna som jag ser det. Denna skall vara helt öppen och innehålla konkreta åtgärder som man tänker vidta på lokal nivå under läsåret för att uppfylla 1 kap 9 § i Skollagen om att vi ska ha en likvärdig skola. Skolinspektionen ska granska dessa och under hot om vite tvinga skolor att förbättra planerna om de inte håller måttet eller om de åtgärder som skolan har åtagit sig inte genomförs.

    Frekar06

    • november 15, 2011 9:05 e m

      I dagens system så lite vi även de som inte har fullständiga gymnasiebetyg fira sin student. Det finns ingen anledning att vi skulle gå tillbaka till några gamla principer när det gäller detta. En skola som försökte med det skulle få dåligt rykte. Det finns inga skäl att tro att en modern studentexamen skulle försämra för de som har svårt i skolan. Istället skulle vi kunna få ett fokus på skolans ansvar att förse dem med kunskaper, efter studenten om skolan misslyckats med det innan.

      Transparens tror jag på som en positiv möjlighet om det baseras på att vi har ett betygsystem men likvärdighetsplan tror jag inte alls på. Mer om både dessa saker kopplat till inlägget nedan.

  2. november 15, 2011 7:59 e m

    För att förtydliga min kommentar ovan så kommer här en lista över vad det är jag konkret vill göra för att stärka likvärdigheten och rättssäkerheten i betygen i skolan:

    1. Stärka öppenheten och transparensen i den svenska skolan genom att:

    a) införa meddelarskydd för alla anställda i friskolor.
    b) bidra till en större öppenhet och transparens själv genom att lägga ut undervisnings material under GPL-licensen.
    c) införa Lex Sarah i den svenska skolan så att man garanterar sig om att brister rapporteras till Skolverket eller Skolinspektionen.
    d) införa någon form av offentlighetsprincip för privat välfärdssektor. Detta är komplicerat dock med tanke på företagshemligheter osv. och måste utredas noggrant.

    2. Ställa krav på en likvärdighetsplan som skall:

    a) vara helt öppen så att den kan granskas av alla som vill detta.
    b) som innehåller konkreta åtgärder som ska genomföras för att uppfylla kraven på likvärdighet på lokal nivå.
    c) uppdateras och utvärderas av den enskilda skolan/kommunen varje läsår. Resultatet skall vara en offentlig handling.
    d) granskas av en särskild kommitté vid skolinspektionen bestående representanter för lärarkåren, för elevorganisationerna och någon eller några av skolinspektionens jurister. Om nämnden kommer fram till att planen inte uppfyller kraven som ställs på en likvärdig skola (se skollagen 1 kap 9 §) så skall ett tillsynsärende inledas och skolan skall tvingas rätta till bristerna.
    e) generera en lagstiftning som är mycket tydlig mot kommunerna och friskolorna med att de har ansvar för att skollagen 1 kap 9 § där likvärdigheten anges blir vad som också sker i praktiken. De som inte tar ansvar eller genomför utlovade åtgärder skall man kan vidta åtgärder mot i enlighet med följande ordning:
    A. Ge skolan eller huvudmannen en varning under hot om vite.
    B. Genomförande av vite om det inte sker förbättringar.
    C. Statlig tvångsförvaltning av skolan för att tvinga igenom åtgärder.
    D. Om bristerna återkommer efter avslutad tvångsförvaltning skall skolan stängas ner helt och hållet och ägaren eller huvudmannen ska kunna dras inför domstol för brott mot 1 kap 9 § i Skollagen med kraftiga böter i straffskalan. Detta är naturligtvis en absolut sista utväg om det inte blir bättre.

    3. Ge eleverna rätten att överklaga sina betyg. Dessa skall kunna överklagas till en oberoende nämnd. Norge har det här systemet redan så där finns erfarenheter att hämta.

    4. Om eleven begär särskild prövning efter att ha fått IG (eller F numera) i betyg så skall inte den lärare som satt IG rätta prövningen om inte särskilda skäl föreligger.

    5. Se till att forskningen inom området likvärdig bedömning och betygssättning med konkret fokus på hur vi ska nå en likvärdig bedömning och betygssättning får mer resurser.

    • november 15, 2011 9:03 e m

      En kort kommentar kan vara på sin plats till här som ett rent förtydligande. Anledningen till varför jag så tydligt betonar att det är kommunerna och friskolorna som ska ta ansvar är att staten redan har gjort vad denne ska i form av att införa en generell lagstiftning i form av 1 kap 9 § i skollagen om att skolan ska vara likvärdig. Det kommer också behövas lagar för att ovanstående ska bli genomfört. Men att vidta konkreta åtgärder för likvärdighet är huvudmannens och friskolornas ansvar helt och hållet. Det kan inte staten göra.

      • november 15, 2011 9:09 e m

        Usch likvärdighetsplanen kan bli ett verktyg för att inkompetenta lokalpolitiker ska kunna in och peta i lärarnas hur. När skollagen äntligen stänger ute kommunbyråkraterna från att in och pilla så skulle det här öppna upp för sådan dumheter.

    • november 15, 2011 9:53 e m

      Exempelvis Wikipedia bygger på ideellt arbete och transparens är en stark motivationsfaktor och möjlighet till återkoppling. Det skapas dock utifrån en grund att av att de som arbetar där har välbetalda jobb i grunden och kan spetsa till sin image med det här. Jag är tämligen övertygad om att transparens kommer att fungera på ett liknande sätt i skolans värld. Med ett någorlunda gediget system för resultatkontroll och belöningar mot kunskapskontroll så erbjuder transparens en möjlighet att ta ett steg ytterligare. Transparens är inte ett alternativ till ett gediget betygssystem det är ett komplement.

      Vi har haft mängder av jämställdhetsplaner, likabehandlingsplaner osv. i skolans värld och de har i stort sett undantagslöst varit WRITE-ONLY dokument, dvs ingen har läst dem eller använt dem. Nej det som mäts blir gjort har alldeles för starkt genomslag och mäter vi hur likvärdiga bedömningarna är så blir de mer likvärdiga men går det inte att studera och jämföra olika skolor så finns det starka krafter som gärna ser till att några skolor hamnar i betydligt bättre läge än andra. Det kommer garanterat inte vara de svagaste eleverna som gynnas av ett sådant resultat.

      • november 15, 2011 10:39 e m

        Jan.

        Eftersom alla planer skall skickas till Skolinspektionen för godkännande i en särskild nämnd som jag föreslår skall inrättas och dessutom att man från inspektionen skall kunna vidta kraftfulla åtgärder mot de som inte lever upp till de krav som ställs i lagstiftningen och inte rättar sina brister i planen så är risken för att det här inte ska få genomslag i skolan låg bedömer jag.

        Det finns alltså både förhandsprövning hos skolinspektionen, krav på att det ska vara öppet och transparent och krav på att skolinspektionen ska granska vad som verkligen har hänt i verksamheten under det år som planen varit i bruk så att skolan verkligen gjort vad de åtagit sig. Den uppföljning du talar om finns alltså i förslaget redan.

        Om det är så att det här inte får genomslag för de svagaste eleverna så är jag beredd att skärpa kraven kring de här planerna markant för att det ska få effekt.

  3. november 15, 2011 10:24 e m

    Jan.

    Vi är inte alls överens om studentexamen. Det är bara att konstatera att vi står på två helt olika sidor i debatten här. När det gäller likvärdighetsplaner som jag föreslår så kan du känna dig helt lugn. Den bristen som fanns i mitt förslag och som innebar att kommuner skulle kunna komma in och rota i skolan är helt stoppad i mitt konkreta förslag där jag formulerat hur lagstiftningen skulle kunna se ut här.

    Jag har dock tagit ännu ett steg längre och nu skrivit det konkreta förslaget på ett sådant sätt att de enda som alls får lägga sig i arbetet med den här planen är lärarna, något som jag i mitt konkreta förslag säkrar upp att det blir så med tuffa tag mot de som försöker lägga sig i vårt arbete med dessa planer. Det är lärarna som bestämmer hur dessa ska se ut och ingen annan för det är lärarna som besitter kompetensen att kunna skriva dessa planer på ett bra sätt.

    Länk till mitt konkreta förslag: http://frekar06.eu/?p=1743380

    Detta är inte ett system utan brister. Du hittade ju till exempel en. Men jag tror det kan bli ett kraftfullt instrument om det är rätt utformat. Se det därför inte som ett färdigt förslag som kan införas i skolan utan mer som ett en idé under utveckling från min sida.

    Frekar06

    • november 16, 2011 7:09 f m

      Ärligt talat Fredrik, nu börjar förslaget låta riktigt rysligt. Det börjar likna åtgärdsprogrammens praktiska tillämpning i många fall. Lärare ska alltid ta ansvar för att motivera och få med sig eleverna och när de misslyckas måste de skriva ett dokument om att de ska arbeta hårdare. På bra skolor hittar skolledning lösningar så att de kan göra något positivt av det här men på dåliga skolor skapar det här våldsamma negativa spiraler där de som misslyckas får mindre tid.

      Ett anti-likvärdighetsförslag.

  4. november 16, 2011 1:09 e m

    Jan.

    Det här blir lite off-topic. Men har ändå en del relevans för detta inlägg med betygen bland annat. För nu har det flippat ur helt och hållet på Laboraskolan som drivs av Plymouth bröderna. En lärare har nu i ett brev till Skolinspektionen avslöjat anmärkningsvärda brister på skolan. Internet censureras på skolan och endast de sidor som sanktioneras från högre instans i England blir tillåtna för eleverna att se. Föräldrar måste på förhand godkänna vad som får finnas i skolans bibliotek som är begränsat. Skolan har i efterhand gått in och ändrat betyg för elever.

    Dessa brister har inte avslöjats trots att de funnits där säkert sedan skolan startade av Skolinspektionen som skall ha kritik för sitt närmast långsamma och handfallna agerande i det här fallet. Nu verkar man dock äntligen förstått djupet i problemen. Bättre sent än aldrig verkar vara en lämplig melodi för att beskriva agerandet här.

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=4787736

  5. november 16, 2011 5:15 e m

    Jan.

    Det händer intressanta saker om detta i skrivande stund. Bortsett från att Sossarna nu sitter i krismöte då tjänstemännen på högkvarteret fått nog av den politiska ledningen och partiledare Håkan Juholt så har också Håkan Juholt hamnat i ett ordkrig med Skolverket om segregationen i skolan där denne hävdar att segregationen här är värre än i USA, något som Skolverket bestämt avvisar helt och hållet.

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/skolverket-avvisar-juholts-pastaende_6639110.svd

    Som om inte Juholt hade tillräckliga problem innan och nu drar han alltså på sig en debatt om sin egen trovärdighet också inom skolpolitiken. Partiledaren för Socialdemokratin som gör anspråk på statsminister posten måste åtminstone hålla sig till korrekta fakta. Jag tror de flesta har avsevärt högre förtroende för Skolverket än för Håkan Juholt och det här kommer tolkas som ännu en punkt där Håkan Juholt är dåligt påläst! Det här tillsammans med otydligheten i frågan om vinster i privat sektor (däribland i friskolor) kan mycket väl bli spiken i kistan för Juholt. Just nu har han tur i form av att det sitter en minister vid namn Maria Larsson (äldreminister) som har lyckats klanta till det och vara lika otydlig som han själv.

    Frekar06

Trackbacks

  1. Likvärdighet och betygssättningen i skolan | My Blog
  2. Debatten om skolan | Frekar06 Blogg

Lämna en kommentar