Hoppa till innehåll

De viktiga problemen kamoufleras

maj 23, 2022

Friskolereformen behöver verkligen ses över på mängder av sätt men jag menar att nu har vänstern kidnappat dessa problem för att dölja de allvarliga problem socialismen skapat i vår kommunala skola. Jag tänker använda ett långt citat från Kajsa Dovstad, omformat från twitter, för att tydliggöra detta.

En twittertråd

Ett viktigt och för vissa obekvämt perspektiv saknas i skoldebatten. Även om man tog bort friskolor skulle Sverige ha en väldigt hög betygsinflation. Varför? Häng med i en icke-populistisk men viktig tråd

Även i en ren monopolskola finns oerhört starka incitament för glädjebetyg i det svenska systemet. Eleven vill ha det, föräldrarna vill ha det, läraren vill ha det. Och det är lätt att få eftersom det inte finns någon extern validering i systemet. Uppsidan med höga betyg är dessutom stor i Sverige. Högskolorna måste anta väldigt många på betyg, som blir biljetten till drömutbildningen. Forskning visar att dessa mekanismer är starkare än marknadskrafterna. Förstås obekvämt för Vlachos, tvärs emot hans favvo-tes. Om man tänker efter är dock inte felkällan särskilt konstig. I ett system som det svenska kommer det finnas elever och föräldrar som driver betygsinflation. Detta beteende korrelerar rimligtvis med viljan att välja skola, men det är inte nödvändigtvis en kausal drift. Därmed inte sagt att marknadskrafterna inte driver på inflationen. Enligt forskning från Heller-Sahlgren står dock den isolerade effekten för 1-1,5 %. Kanske underskattar han effekten, men att tro att marknadskrafter styr allt är också att överskatta dess påverkan.

Hur som finns det en bra lösning: Inför extern validering, tex centralt rättade nationella prov. Det har inte S lyckats med, trots 8 år i regeringsställning och en opposition som är mer positiva till förslaget. Tvärtom har man tvingats till det i januariavtalet. Nu ska det införas 2027. Skolverket försökte så sent som 2021 hitta en annan metod, där proven rättades av andra lärare på samma skola. Man har verkligen inte fattat någonting. I ärlighetens namn tror jag S är mer intresserade av att blåsa upp konflikten mellan ”marknadsskola” och ”monpolskola” än att faktiskt lösa skolans problem. Även i ett heloffentligt utförande är ju nuvarande upplägg knäppt.

Det är ett underbetyg åt svensk intellentiga att det skrivits så många spaltmeter om problemen (för ja de finns!) om marknadskrafter medan man tycks ha glömt så mycket annat. Det här är verkligen inget försvar för glädjebetyg. Men det är S ansvar att vi fortsatt har ett system där de kan förekomma. Och vill man komma åt dem är faktiskt inte ”marknadsskolan” den lägst hängande frukten.

Jag lär få de vanliga invändningarna: att jag är lobbyist och själv tjänar friskolorna. Det stämmer för det första inte, för det andra är det ett rätt stort ekonomiskt nedköp att jobba på Timbro istället för att vara läkare. Jag ogillar dock när alla springer åt samma håll, och att skylla de flesta problem på ”marknadsskolan” har nästan blivit som en åsiktskorridor i skoldebatten. Andra perspektiv syns knappt, och det gagnar inte skolan men däremot de som vinner på att annat tystas.

No comments yet

Lämna en kommentar