Hoppa till innehåll

Rimliga mål för eleverna

oktober 15, 2011

Johan Kant skriver i inlägget Seminarieundervisning, ett sätt att få med alla elever följande om vilka mål vi ska ha för undervisningen:

Det råder en märklig uppfattning om att genom att fokusera på mål att uppnå (Lpo 94) – då sänker man ambitionsnivån. Det första man skulle vilja be de personer som hävdar detta är att läsa mål att uppnå i någon av NO-ämnena, t.ex. biologi och sedan ställa frågan: Bidrar detta till att sänka ambitionsnivån? Svaret är nej, för det är rena rama önskelistan och de personer som fortfarande hävdar att mål att uppnå sänker ambitionsnivån håller inte rätt på begreppen utlärt (teach) och inlärt (learn).

kommer SKL följa någon fyr innan svensk skola går på isbergetFerence Marton har fört flera övertygande resonemang kring att undervisningen innehåller en normativ del (kursplanemål) men att det stärks av flera olika alternativa perspektiv både som fler ingångar till lärandet för den som har svårt att hitta förståelsen och som en breddning av förståelsen. Jag hävdar att Johan Kants resonemang om rimliga mål håller för flera olika undervisningsmetoder och att det innebär tillräckliga utmaningar även för de duktiga eleverna. Studerar jag nödvändiga förkunskaper för svåra kurser på gymnasiet i mina ämnen ser jag att de vanliga (uppnående) målen räcker om det bara handlar om inlärt i stället för utlärt.

4 kommentarer leave one →
  1. Göran Tullberg permalink
    oktober 15, 2011 3:30 e m

    Klart elever och lärare måste ha mål. Industrier sätter upp produktionsmål, båtar som seglar ut har mål, alla mänskor har några mål i livet. Vad skulle eleverna göra utan mål? Vänta eller kasta böcker på varandra?

    • oktober 15, 2011 7:01 e m

      Fast här handlar det om hur höga målen ska vara. En del tycker om att sikta mot stjärnorna för att hamna på trädtopparna medan jag alltid avskytt orealistiska mål.

  2. oktober 15, 2011 7:35 e m

    Jan,

    Den här metoden med seminarier är relativt bra. Detta är verkligen något som jag kommer ta med mig ut i verksamheten. Mina ämnen i form av främst Samhällskunskap och Religion är till sin natur sådana ämnen där det är lätt att ha diskussioner och debatter. Seminarier bygger på principen om allas aktiva deltagande. Eftersom jag vill öka samspelet mellan elever och mellan elever och lärare i klassrummet så är det här med seminarier en form som jag tror man kan använda för nå mitt mål om en ökad kommunikation, samarbete och interaktion i klassrummet.

  3. Göran Tullberg permalink
    oktober 17, 2011 8:21 f m

    Självklart Jan! Målen måste vara fullt möjliga att nå för de elever vi har i utbildning. De kan behövas anpassas speciellt bara för särskola-motsvarande.

    Men jag uppfattar det så att det stora FELET inte ligger i målens svårighetsgrad utan att de nonchaleras. Säkert vet jag inte, eftersom jag inte följt undervisningen i skolorna under tillräckligt lång tid, men de normerande proven nonchalerar målen helt.

    De normerande proven är gjorda för att vara lätta att sätta ihop och lätta att rätta. De tar inte upp några väsentliga mål alls! Jag tror att lärare uppfattar de normerande proven som normerande för undervisningen och då försvinner alla väsentliga mål.

    Undervisningen är inte målstyrd, vilket den påstås vara. Felet är att målen inte styr utan nonchaleras!

Lämna en kommentar