Hoppa till innehåll

Hur påverkar IT skolan?

februari 14, 2012
  1. en spännande revolution kommer in i mitt hem .....Internet flyttar fokuset från att få tag på information till att sålla bland information och kravet på riktigt kompetenta lärare ökar rejält.
  2. Datorer har så många hjälpmedel så att den moderna eleven kan vara 100-faldigt produktiv när det gäller att skapa saker som del av lärandet. Det här med att ge återkoppling till eleverna, trendigt: formativ bedömning, ställer därmed oerhörda krav på mer lärartid för varje elev och ledarskap som gör att eleverna kan återkoppla till varandra.
  3. Medieutvecklingen innebär att elever dränks i reklam i de mesta försåtliga former och att de möter oerhörda mängder av budskap kring hur de ska uppträda, vara och tänka. Elevernas behov av att sortera och strukturera för att förstå sin omvärld innebär ett sådant ökande behov av kompetenta lärare.

IT har verkligen gjort det helt oundgängligt med en skola med riktigt bra lärare om nästa generation svenskar inte ska bli ett gäng lurade och ifrånsprungna människor.

5 kommentarer leave one →
  1. februari 14, 2012 9:24 e m

    Jan.

    Vi var tydligen inne på samma ämne här ikväll. Bloggade också nu ikväll om möjligheter och utmaningar med informationsteknik på min blogg om den digitala skolan. Har länkat till ditt inlägg i mitt egna inlägg. Men eftersom Blogspot inte har trackback vad jag vet så blir det en manuell ping här istället.

    http://digitalskola.blogspot.com/2012/02/mojligheter-och-utmaningar-med-ikt.html

  2. februari 14, 2012 10:03 e m

    Frekar06, här är kommentaren som jag försökte lägga in på din blogg.

    Jag lyfter fram att eftersom kunskap handlar om förståelse och inte bara om att ha hittat fakta med en google så har lärare fortfarande en mängd av kunskapsmonopol. Sen har ju själva syftet med läraryrket alltid varit att dela med sig av sin kunskap så jag räknar inte med att tillgången till information förändrar läraryrket ett enda dugg.

    I och för sig kan utbildning ske när som helst i tid och rum numera men jag lyfter fram att det finns en trend där relationer får en växande betydelse för modern utbildning. Det är klart att relationer kan byggas via datornätverk men det finns en oerhörd kraft i IRL möten och jag som har intresserat mig riktigt kreativa möten och tillblivelsen av uppfinningar etc. ser inte alls att den typen av möten går att skapa via dator. Mänskliga behov av struktur och att bara få umgås tror jag dessutom kommer fortsätta att göra att vi vill träffas och väljer samma tider som andra.

    Du överbetonar också vikten av att google kan ge olika informationsinnehåll till eleverna och att det blir svårt att se progressionen hos eleverna när man inte vet vilken information de mött. Jag kan ju bara bedöma utifrån mina ämnen och det är väldigt tydligt att eleverna förstås vid fria sökningar får fram olika fakta men när det gäller att se mönster, dvs uppnå riktig kunskap så konvergerar de nästan alltid vid vissa olika typer av förståelsetrösklar som de behöver hjälp att ta sig över.

    Det finns en hel del pedagogisk vetenskap som visar på att frekventa prov kan vara ett mycket effektivt sätt att stimulera inlärning, bättre än de mesta annat, och då kan lärplattformar typ Moodle komma in väldigt lämpligt med automatiskt rättade prov, kamratfeedback osv för att effektivisera undervisningen. Det ändrar inte på att ifall vi ska examinera elever så är det bara förståelseinriktade prov som är intresssant. Det är en helt försumbar liten del av betygskriterierna som är inriktade på faktakunskaper. Ännu har jag inte sett någon lärplattform eller automatiskt rättat prov som ens är i närheten av att bedöma förståelse.

  3. februari 14, 2012 11:34 e m

    Jan.

    Tack för kommentaren. Den kom in som den skulle. Min bild av en bra lärare var till för ca en månad sedan att det är en som kan förklara och förenkla så att eleverna förstår eller annorlunda uttryckt en bra lärare är en bra föreläsare. Men för ca en månad sedan hände något. Jag råkade hamna på en artikel när jag var ute och läste på nätet. Den beskrev att det inte spelar någon roll för elevernas resultat vad vi som lärare gör i klassrummet så länge vi använder föreläsning som metod.

    http://www.npr.org/2012/01/01/144550920/physicists-seek-to-lose-the-lecture-as-teaching-tool

    Jag bara skakade på huvudet första gången jag läste artikeln och var mer provocerad över dess innehåll än jag tog till mig av det. En vecka sedan kom jag i kontakt med en Harvard professor via Youtube som heter Eric Mazur i fysik och som höll en föreläsning där han presenterar statistiskt hållbara bevis för att det som står i artikeln (se ovan) stämmer. Den föreläsningen finns nedan. Det Eric Mazur har kommit fram till genom sin forskning där han använt kvantitativa metoder är att vi borde skifta fokus från att undervisa till att lära elever att lära.

    Det är bland annat mot bakgrund av detta som jag nog kommer att använda mig av ett arbetssätt som heter ”The flipped classroom” där innehållet levereras till eleverna med modern teknik innan de kommer till skolan och sedan får de göra vad som idag ofta är hemläxa i klassrummet under lektionstid. Därav namnet ”The flipped classroom”. Detta är nog bland det mest intressanta jag har sett på flera år eftersom det medför att det blir praktiskt möjligt att individ anpassa undervisningen till varje elevs förutsättningar och behov.

    En av de saker som jag är oerhört noga med nu när jag arbetar med att utveckla mitt eget undervisningsmaterial i Moodle för att sedan kunna använda plattformen när jag kommer ut i skolan är att det inte får bli en plats där jag endast lämnar ut undervisningsmaterial och där eleverna lämnar in sina uppgifter. Det måste uppmuntra till samarbete, kommunikation och interaktion mellan elever och mellan elever och mig som lärare. Moodle har väldigt bra verktyg för det. Så det vore väldigt illa av mig att inte använda dem. Den Quiz funktion som Moodle har ser jag två användningsområden för främst. Den ena är att man kan använda den för rena övningar där eleverna kan testa sig själv på exempelvis olika begrepp och få direkt feedback från systemet. Den andra är om man som lärare vill ha nutidsorienteringar, vilket är tämligen vanligt inom ämnet Samhällskunskap.

    Prov är inte jag någon anhängare av utan är mer inne på att använda mig av olika former av projektarbeten som examinationsform. Projektarbete är den form som enligt mitt sätt att se på det stämmer mest överens med mitt sätt att se på lärande och undervisning i övrigt. Man kan väl utan att överdriva säga att jag är en av de som förespråkar en progressiv pedagogik snarare än en traditionell pedagogik.

    • februari 15, 2012 7:07 f m

      Filosofin om att lära elever att lära sig tror jag vi med ungdomar i lägre åldrar redan tillämpar, åtminstone gör jag, det handlar om att hjälpa dem så de kan förstå texter, hitta information för att göra övningar osv. hela tiden.

      Sen får vi inte glömma bort att en hel del elever är väldigt beroende av att höra information och se hur förklaringar växer fram så vi får akta oss för att ha för mycket av läsförståelse i vår undervisning.

      Viktigaste invändningen är dock att storgruppsundervisning ledd av läraren inte är av högskolans föreläsningstyp. Det handlar om interaktion och att utnyttja gruppen för att visa på flera perspektiv på en frågeställning, det är den effektivaste metoden att skapa förståelse vilket ju är det viktiga målet.

  4. februari 15, 2012 7:18 f m

    IT förespråkarna är de nya proggarna lyfter upp att nu används IT som ett argument för fritt sökande som den centrala arbetsformen i skolan. Det som kallas progressivism väcks upp i ny skepnad.

    Det känns så underligt för mig då IT branschen passerat stadiet då ensamma cowboys korsade vidderna i fritt sökande efter det nya. Nu finns det så mycket bra som redan är tänkt och de som kan samarbeta för att lära sig mycket tillsammans om ett område är de som lyckas. Styrkan i att använda en grupp med gemensamma mål och ett ledarskap som för framåt är helt centralt i till exempel Apples framgångssaga. Att vara ”traditionalist” är modernare.

Lämna en kommentar