Skip to content

Sätt in spetskompetensen senare

oktober 1, 2016

Det talas om att upptäcka problemen tidigare i skolan och plötsligt har någon zoomat iväg om högre löner, högre kompetens hos förskollärare. ”upptäck problemen tidigare så är de lättare att åtgärda” som ofta formulerats har en viktig ledtråd. Det är mindre krävande att hitta och åtgärda problem tidigt under barnets uppväxt.

Rutiner, reserver och möjligheter att sätta in resurser tidigt när ett problem upptäcks är viktigt men underlättas av att det inte behöver vara superkompetens som sätts in. ”It isn’t rocket science to learn to read and write”. Däremot när en elev haft en svår social situation under sin uppväxt, mött en vuxenvärld som är svår att lita på, tappat självförtroende på många sätt då är det svårt. Ju äldre elev desto fler strategier för att dölja sina svagheter och ju mer komplex är bilden av vilka förmågor som saknas. I slutet av elevens skolgång då behövs spetskompetens som ser till att varje elev når sin potential. En spetskompetens som både utnyttjar de områden eleven hunnit långt på och täcker upp där eleven är svag. Sätt in den riktigt stora spetskompetensen senare där den kan nå målet att ge eleven en bra framtid.

Advertisements
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: