Skip to content

Dags för kamp mot likformighetsivrarna

oktober 11, 2015

Ett lobbyarbete för ökad likformighet bland lärare har gått så långt att många missat följande saker som borde vara självklara:

  • För skolan bör vi tro på utbildning och de lärarkategorier som har längre utbildning bör ha högre löner.
  • Det är svårare att lära barn relativitetsteorin än att knäppa sin jacka.
  • För att bli ämneslärare krävs specialistkompetens inom flera områden. Det är inte slätstrukna betyg i ämnet som behövs utan toppbetyg och sen många års studier. Det är engelskalärare som talar korrekt och utan grammatiska brister eleverna behöver. Sedan behövs djupa kunskaper i pedagogik och ofta ytterligare ett ämne.
  • Sociala problem växer också med åren och utmaningarna med äldre elever är inte mindre på det området heller

En av favoriterna bland likformighetsivrarna är att prata om alla lärare är länkar i samma kedja och hävda att de första är avgörande och viktigare. De missar då att de första utvecklingsstegen kan tas på många olika sätt, de missar att yngre barn behöver rutiner i första hand, att de kan lära i olika ordning och att de behöver trygghet och kontinuitet med vuxennärvaro. Vanliga vuxna, tillräcklig bra föräldrar och sjysst pedagogisk personal men ingen specialistkompetens. Tänk istället på en rot där många små delar leder vidare till allt kraftfullare och viktigare delar det är så tillväxt och utveckling sker.

IMG_1451

Advertisements
2 kommentarer leave one →
  1. Kerstin permalink
    oktober 11, 2015 8:16 e m

    Japp!

  2. oktober 16, 2015 7:16 f m

    Tar vi exempelvis ansvar som ofta lyfts för yngre åldrar så är det egentligen samma sak. De yngre barnen behöver rutiner och upprepning är en trygghet, inte något som hämmar.

    Det betyder att promenaden ska vara detaljplanerad, den ska likna andra promenader förskolan gör, den ska ge små barn mycket frihet men bara vid ett fåtal tydliga tidpunkter.

    Idrottsläraren utsätts istället för en ström av svåra beslut som ofta ska fattas snabbt. Är det lämpligt att eleven gör en volt. Biologiexkursionen till mossen eller kemilaborationen ska båda öva elevens förmåga till riskbedömning och planering. Mitt i en gruppdynamik som kan ändras väldigt snabbt har lärare ändå ett ansvar för självständiga elevers säkerhet.

    Det blir väldigt tydligt att ämneslärare även här har ett mycket svårare uppdrag ett större ansvar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: