Skip to content

Nivågruppering för att möta läraren

augusti 17, 2014

Absurt att lärare ska göra sig förtjänta av bättre arbetsvillkor!Ända sedan Robert E Slavin visade att nivågruppering på förmåga visade väldigt liten positiv effekt har vi i skolan kämpat med övertolkningar av detta resultat. Det är lättare att undervisa elever på liknande nivå är ett inlägg som jag skrev för ett antal år sedan men det aktualiserades. Nu tänkte jag vara mycket specifik och hävda att skolans organisation måste ha förmåga att möta lärarens kompetens. Det finns väl de som reagerar på detta lärarfokus men jag hävdar att när skolans organisation misslyckas med detta så är det stora grupper av elever som blir lidande.

När en lärare förutsätts klara av allt från dyslexi och ADHD till differentialkalkyl och vetenskaplig rapportskrivning så skapar vi ett omöjligt uppdrag.

Att lärare prioriterar olika är det som ger skolan kraft och gör att vi har möjlighet att möta oändliga mängder av elever med de mest skiftande behov. Den möjligheten förstör vi så fort vi kräver att varje lärare ska klara behoven för alla elever och låter bli att anpassa uppdragen efter lärarens kunnande. Den likformighet som svept fram över svenska grundskola är så fel. Olika former av frivillig nivågruppering kan vara en av de viktigaste lösningarna för att vi ska kunna tillhandahålla tillräckligt kompetenta lärare för. Den av huvudmannen valda lösningen med över hälften ämnesobehöriga lärare i viktiga ämnen slår stenhårt mot elever med läggning för dessa ämnen och hotar framtida konkurrenskraft för Sverige.

Annonser
2 kommentarer leave one →
  1. augusti 27, 2014 8:50 f m

    Att nivågruppering generellt inte skulle vara bra är en ogrundad slutsats. Snarare handlar det om att nivågruppering kan passa mer eller mindre bra i olika situationer och kan göras mer eller mindre bra. En utmärkt forskningsöversikt är gjord av Karin Wallby, Synnöve Carlsson och Peter Nyström: Elevgrupperingar – en kunskapsöversikt med fokus på matematikundervisning.

    • augusti 27, 2014 10:40 f m

      Helt rätt, det bevisades bara att en typ av väldigt stelbent nivågruppering inte gav några positiva effekter.

      Sen visar Hatties metastudier att nivågruppering har låga världen för effekten så det är rilmligt att anta enligt normalfördelningen att en stor andel nivågrupperande upplägg är rent kontraproduktiva. Här kommer dock en annan slutsats ur samma resonemang.

      En ännu storre andel av nivågrupperande upplägg visar goda effekter.

      Vi bör alltså självklart ha kraftfulla argument för att vårt val av upplägg för nivågruppering fungerar bland de bättre om vi ska införa det. Ifall vi har det ska vi däremot inte förskräckas av någon generell kritik.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: