Hoppa till innehåll

Strunta i svårt innehåll, ett svek

maj 3, 2014
  1. knutenHandKemi och fysik laborationer kräver en hög förmåga att kunna läsa och förstå en instruktion. Framför allt för kemi så blir det riktigt farligt med brister när det gäller detta.
  2. Periodiska systemet och ett antal andra NO koncept är abstrakta konstruktioner som för den som fortfarande har svårt med multiplikationstabellen blir alldeles för svåra.
  3. Tillämpad matematik avslöjar obönhörligt kunskapsluckor i matematik. Den som pluggar matematik utan djup förståelse och glömmer blir så helt avslöjad.

Den här typen av svårt innehåll har man å ena sidan velat att alla ska lära sig men å andra sidan inte varit beredd att betala för att få lärare som kan undervisa om. Istället har dessa områden utsatts för en kanonad av teman, välja fritt och andra metoder för att dölja att en grupp elever inte lär sig detta svåra innehåll. Det finns en fullständig låsning vid att detta inte ska göras valfritt men samtidigt säger man att det där kan ju inte vara så viktigt för de som är intresserad av människor, ska ha vanliga jobb och är mer praktiskt inriktade.

Detta är ett rent svek. Skolan skiter i de som kan lyfta Sverige och drabbad blir även den stora majoriteten elever som inom samhällsvetenskapen möter miljöfrågorna, i vanliga jobb ser tillämpningar av matematik och i alla möjliga situationer måste hantera svåra abstrakta koncept och strukturer. Det är ett svek mot de som ska skapa Sveriges framtid.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: