Hoppa till innehåll

Bättre lärare till majoriteten med bättre eleverna

maj 2, 2014

Andreas Schleicher tydliggör i Use data to build better schools att satsningar på att minska socioekonomiska skillnader haft fantastiska effekter på helheten. Jag är alltså en stark förespråkare av detta men nu ska vi göra en viktig distinktion. I skolsystem som i Finland som lyckas väl så är samvariationen mellan socioekonomiskt sämre förutsättningar och svaga elever väldigt. Att satsa på elever med sämre förutsättningar är bra men det finns inget underlag för att satsningar på individuellt svaga elever höjer hela nivån. Det är dags att göra upp med några myter och ersätta dem med lite fakta.

  1. Absurt att lärare ska göra sig förtjänta av bättre arbetsvillkor!Myten om att tid och ansträngning hos eleven inte spelar roll. I Pedagogisk tid för elever som har det svårast visar jag att det är tiden som är den mest avgörande faktorn för elever med svårigheter. Andreas Schleicher visar med sin statistik att länder där eleverna tror på ansträngning för att lyckas är länder som lyckas väl kunskapsmässigt.
  2. Myten om att det behövs bättre lärare för de svaga eleverna. I Uppmärksamma stegringen i svårighet! så tar jag avstamp i Lee Schulmans forskning för att visa att läraruppdraget blir markant svårare när eleverna blir duktigare. Tyskland har gjort stora uppryckningar genom att satsa på de med socioekonomiskt sämre förutsättningar men de har förstås inte tummat på att de bättre eleverna ska ha bättre lärare. Det finns inget av de lyckosamma länderna som urvattnat sin lärarkår på de lärare som även kan lyfta de elever som klarar mer.
  3. Myten om att det är viktigare att satsa på de svaga eleverna. I Kom inte och säg att duktiga elever är mindre viktiga så demonstrerar jag det självklara faktum att de elever som redan uppnått mycket har större potential att att erövra större mängd mer. Jag använder forskning för att det ska bli riktigt tydligt.

Sverige måste tänka om i grunden, det här med att majoriteten duktigare elever får tråkig skola med långt ifrån tillräckliga utmaningar. Det är inte en framgångsväg. Svenska skolan satsar mängder av utbildning på att alla lärare ska kunna möta eleverna som har det svårast men i stort sett inget på att alla lärare ska kunna möta de som behöver mycket mer utmaningar. Diskussionen blir så ofta helt vansinnig. Att lära ut multiplikation där mönstret har några få variationer som innebär några få didaktiska utmaningar kan kräva mer tid för svaga elever men är bara så mycket lättare än ekvationer eller integraler där de didaktiska utmaningarna  är näst intill oändligt många.

Sverige har glömt bort att bättre elever behöver bättre lärare än de svaga eleverna gör.

Annonser
5 kommentarer leave one →
  1. maj 2, 2014 1:22 e m

    Intressant diskussion om bättre vesus sämre lärare. Vem ska då bestämma vilka lärare som är bra eller inte så bra? Det pratas så mycket om lärare och deras kompetens, men varför ska vi tillåta dåliga lärare att få fortsätta som lärare? En utgångspunkt måste vara att se till att undermåliga personer inte kommer ut som lärare. Det är lärarutbildningarnas ansvar. Men där är kraven låga och även ingångsvärdena för studenterna ofta alltför låga.

    Insatser bör främst göras i lärarutbildningen. Ta bara in åminstone normalbegåvade studenter!

    • maj 2, 2014 1:29 e m

      Ja Torestad vi är helt överens där. Lärarutbildningen borde bara ta in normalbegåvade och bättre studenter men sen skulle den också ägna sig åt en kraftig utsållning av lärarstudenter som inte är tillräckligt bra ämnesmässigt eller i elevmötet.

      Sen kommer vi till frågan där vi ofta är oense. Jag anser att vi behöver höja lönerna för de lärare där det är stor brist både på utbildade och på antal som söker utbildningarna. Ifall vi har som policy att göra oss av med dåliga lärare och att vill ha lärare som ligger över genomsnitt begåvningsmässigt kan det inte vara rimligt att betrakta yrket som ett låglöneyrke då?

Trackbacks

  1. Sveket mot innehållet och eleverna som skulle kunnat det | Jans Syrliga KaramelLer
  2. Min ADHD och jag - Välkommen till verkligheten

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: