Hoppa till innehåll

Pedagogisk tid för elever som har det svårast

april 30, 2014

En elev som har svårt att förstå behöver se många exempel för att se mönster. Den behöver tid för att fullfölja sina tankegångar och ro för att orka ta sig över trösklar. Det finns en pedagogisk utmaning i att skapa variation så det blir roligt utan att det blir krångligt men det som behövs mest är tid. Eleven behöver ofta tryggheten i en lärare som dröjer kvar och visar intresse och förmedlar hopp.

Elever med olika diagnoser är individer där lärare behöver ha tiden att lära känna eleven riktigt väl. Det generella om diagnosen behöver tiden för individen för att få ett värde. Tiden i klassrummet för att hela klassen ska anpassa sig.

Elever med sociala problem behöver i första hand värme och engagemang men ganska ofta behövs tiden för att lära sig tycka om dem innan det finns där. Sen behöver de tid, tid av tålamod, tid av närhet, tid av ro och tid av skoj.

Den pedagogiska tiden behöver vara längst för de som har det svårast.

Annonser
2 kommentarer leave one →
  1. april 30, 2014 1:27 e m

    Jag hämtar några kommentarer från föregående inlägg:

    Hela mitt resonemang handlar om att elever med svårigheter behöver mer tid men faktiskt inte alls skickligare lärare. En ung oerfaren lärare kan möta dem med mycket tid och engagemang om denne har ett omfattande stöd i form av elevhälsa etc.när det gäller olika svåra bedömningar.

    Det kommer garanterat vara ett flertal elever som är viktigare än andra när det gäller ifall Sverige ska kunna hänga med och få fortsätta att vara ett välfärdsland. Vi har förstås inte möjligheten att förutsäga vilka det rör sig om men vi kan vara tämligen säkra på att ytterst få tillhör de som är svagast i skolan. Det är rent dumt att prioritera de svaga framför de vanliga eleverna. Görs det i måttlig utsträckning av solidaritetsskäl så är det väl en sak men när vi om och om igen verkar glömma de som ska ge oss en framtid är det bara så fel

    Lönsamheten i att ha duktiga lärare för de vanliga elever är mycket högre. Då kan en hel klass ta sig över många kunskapströsklar medan samma insats kanske ändå inte fått några svaga elever upp till godkänt. Den ekonomiska slutsatsen är solklar!

    Vanliga elever visar inte alls sina utvecklingsmöjligheter utan behöver mycket hjälp för att upptäcka dem. När innehållet blir tillräckligt svårt så är inga elever helt självgående. Duktiga elever kan vara självgående ganska länge så att de klarar sig med mindre tid men de frågeställningar de kommer med är enormt mycket svårare både ämnesmässigt och pedagogiskt.

Trackbacks

  1. Bättre lärare till majoriteten med bättre eleverna | Jans Syrliga KaramelLer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: