Skip to content

Uppblåsta förväntningar, ett skolproblem!

april 10, 2014

Det talas väldigt mycket om att ha höga förväntningar på eleverna och hur viktigt det är att tro på dem. När det ger som resultat att vi inte ens har så höga förväntningar att vi tror att de klarar raka besked om sina prestationer så har vi skapat oss ett jätteproblem.

Wikipedia File:Balloons-KayEss-1.jpeg

Wikipedia File:Balloons-KayEss-1.jpeg

Det har skrivits mängder av avhandlingar om hur elever tappar motivation när de får reda på sina betyg men det går inte att hitta något som jämför detta med att de får reda på att deras prestationer inte räcker på något annat sätt. Jag vågar hävda att tidiga betyg vänjer eleverna så att negativa besked inte alls tas lika hårt. Minskad motivation kanske är något bra när det handlar om ett mål som var ouppnåeligt. Det ger eleverna möjlighet att satsa på annat.

Det finns ett exempel på en biologilärare som dömde ut en elev som sedan blev nobelpristagare. Det är många som förfasar sig över detta men jag menar att det ”för F..” som han skapade kan ha varit avgörande för att eleven skulle bli nobelpristagare. Det finns många fler liknande exempel men lärare ska inte vara gud och kunna förutsäga framtiden. Jag undrar om inte den motsatta felbedömningen är mycket värre. Vad händer med individen som fått blåsa upp sina drömmar utan ett enda realistiskt besked om sin prestation? När individen behöver inse att fina, nyttiga yrken som städare, lagerarbetare, .. är det som erbjuds. Yrken som även de kräver bra  förkunskaper men inte har så hög status. När nu inte alla kan bli Zlatan, varför gå omkring och låtsas det. Uppblåsta förväntningar är ett skolproblem.

Höga förväntningar handlar om att tro att alla elever gör mycket utifrån sin nivå.

Annonser
4 kommentarer leave one →
  1. april 10, 2014 12:12 e m

    Bra, Jan! Vi har fått en överdrivet omhändertagandesyn på eleverna.

  2. april 10, 2014 12:29 e m

    Pang på, jättebra! Vi ska förstås satsa stor kraft på våra unga och deras framtid men då mer i form av utmaning än som curling.

  3. Arvid permalink
    april 10, 2014 6:17 e m

    Hur vill du förklara det? Är det föräldrarnas överdrivna förväntningar, som lärare inte vill grusa?

    • april 10, 2014 6:31 e m

      Ja jag tror att lokomotivet i denna trend är rika föräldrar som inte kan tänka sig sina svagpresterande barn som städare och lagerarbetare. De har kraft att dra igång kampanjmaskineriet. Sen är det ganska många grupper med skilda motiv som hänger på.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: