Skip to content

Alla de som kan bli något viktigt

april 7, 2014

20140325-180113.jpgJag är förespråkare av det kompensatoriska uppdraget med extra tid, specialinsatser etc. Ändå kan jag inte låta bli att förskräckas när någon menar att det är det viktigaste, de är viktigare. Barn utvecklas så olika att det är svårt att förutsäga topprestationer men vi vet att en helt försumbart liten del kommer från eleverna som var de allra svagaste. Det är den stora majoriteten elever som klarar sig ganska bra i skolan som kommer att bli våra toppforskare, entreprenörer och ledare inom olika områden. Det är ur denna majoritet vi får de som kommer utföra de viktiga jobben som ger Sverige en framtid.

Den stora majoriteten är viktigast. De behöver mer utmaningar, mer möten med viktiga kunskapsområden, lärare med gedigen ämneskompetens och ökad valfrihet.

Varför fokuserar inte svenska skolan på deras behov?

Annonser
4 kommentarer leave one →
  1. april 7, 2014 9:16 f m

    Visst. Sedan hade vi Kom-vux och folkhögskolor som ”samlade upp”. För lärare måste nu linjeintaget tas bort för de som ska babbla om ”vetenskap” och en gräns sättas mellan riktiga akademiker och de som MÅSTE följa rena arbetsinstruktioner. Det är bara att införa rena tentor som ett ANNAT lärosäte gör som endast är tre universitet.

    • april 7, 2014 5:52 e m

      Just det en andra och en tredje och en fjärde chans för de som mognar på att annat sätt. KonVux tycker jag är bra men inte synen på att det ska bli lättare och lättare. Att misslyckas avslöjar brister som det är viktigt att kolla att de är bearbetade.

      Ja, hela skolsystemet lider av att det är inte vad man kan efteråt utan vilka rapporter som skapats och till och med vad som står i kursplanen en del verkar titta på. De som inte kan analysera Vygotskij får helt enkelt nöja sig med att stanna på en lägre mindre reflekterande nivå med mer av arbetsinstruktioner.

  2. Sören Holdar permalink
    april 7, 2014 7:35 e m

    Men vem hävdar att det ska bli lättare och lättare?

    • april 8, 2014 4:13 f m

      Ingen gör det officiellt men det finns mycket av trägen vinner och tycka synd och så till slut är någon ”snäll”. Kanske för att det blir för jobbigt att ge fler chanser. Jag har nästan inte träffat på någon lärare som inte lockats en liten bit åt det hållet. Budskapet uppifrån är också att det är extra bra med de som kommer igen och att det visar på duktiga lärare.

      Jag är sen också ganska skeptisk till den stora ökningen av naturvetenskapligt basår. Här ska det vara ett extra år på högskola med sådant som de andra eleverna klarar parallellt med övriga gymnasiestudier. Kan eleverna på basåret verkligen öva upp sin studieförmåga lika mycket?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: