Skip to content

Kreativitet hur skapas den

april 3, 2014

Jag har ju tidigare sagt Något om kreativitet och hävdat att Innovation behöver fantasi och förståelse och att  det är Ingen motsättning kreativitet och uppföljning!

En liten diskussion som går den vanliga lilla kedjan för detta ämne citeras nedan.

Jan LenanderMed den eftersläpning vi har mellan utbildningsreform och effekter så är det också precis nu som Sverige börjar falla när det gäller innovationsförmåga. Flumskolan har snart lyckats ta död på ett över ett sekel långt starkt läge för Sverige när det gäller innovationer.

Monika RingborgJag vet inte om skolan någonsin har gjort något annat än dödat det Jan Lenander

Jan LenanderSom en av de som bidragit med 4 uppfinningar/patent så känner åtminstone jag att skolan varit en viktig grund för att jag skulle lyckas med detta. När jag diskuterat det här med kreativa människor, med uppfinnare och entreprenörer så har de oftast gått sin egen väg men de är inte speciellt negativa till skolan och de skulle aldrig påstå att skolan dödat deras kreativitet.

Monika RingborgSkolan har väl aldrig haft det syftet, oavsett om vissa är kreativa trots det. Om man tittar på skolan från 1842 och fram till idag.

Jan LenanderSkolan 1842 hade en mycket enkel syn på kreativitet dvs. om eleverna fick verktyg att kommunicera och analysera med så skulle det släppa loss deras kreativitet. För den som arbetat med kreativitet är det synsättet inte speciellt felaktigt.

De som lyckats vara kreativa är ganska positiva till skolan och de anser förstås sin åsikt vara den realistiska. Om inte om hade varit, så hade kärringen stångat tjuren. De som själva inte lyckas vara kreativa är fulla med förklaringar till detta men är det inte mycket intressantare att se hur de som lyckas har lyckats än att studera de som misslyckats. Inte fungerar dåligt för den mänskliga hjärnan.

Monika RingborgJag talar inte om skolan och dess syfte på individnivå Jan Lenander, Om vi skall ha en skola som har till syfte att stimulera och inte döda den kreativitet som finns hos barnen, måste vi förändra den radikalt. Man har gjort försök att skriva in det i läroplaner mm. men så länge skolan inte organisatoriskt och politiskt förändras i grunden står vi och stampar på samma fläck eller skapar en skola som tror att eget arbete automatiskt leder till kreativitet.

Jan Lenander jag håller inte med om att skolan dödar kreativitet. Det är en felaktig slutsats utifrån att ökad socialisering minskar den fantasirikedom man kan se. Kreativitet behöver däremot både kunskap och fantasi i kombination och även en gammaldags skola ökade kreativiteten och den moderna svenska gör det i mycket hög grad.

Vi kan förstås inte fastna i åsikterna hos de som misslyckas med att bli kreativa. Deras förslag är liksom inte så kreativa.

Kreativitet  bygger på två förutsättningar där en ena som handlar om kunskapsgrund erbjuds i rikt mått av skolan. Den andra som handlade om fritiden enbart förr i tiden har vi blivit bättre och bättre att odla. I dagens moderna skola, så övar vi initiativkraft och nytänkande också även om elevens grundläggande personlighet slår igenom oerhört starkt här. Skolan kan bli bättre men sköter det kreativa uppdraget på ett bra sätt.

Annonser
3 kommentarer leave one →
  1. april 3, 2014 12:10 e m

    Monika Ringborg Vet inte om det är felaktiga slutsatser att skolan har haft ett helt annat syfte än att skapa kreativa medborgare. Om man går igenom utbildningshistorien kan man finna många belägg för att det inte har varit det syftet. Det har väl snarare varit helt andra syften som varierat i tid. Och det är möjligt att den inte skall göra det heller. Men, om syftet är det, behöver vi förändra skolan organisatoriskt och politiskt, som jag ser det – baserat på den kunskap jag har tillägnat mig. Jag ser inte på det här utifrån en personlig synvinkel. Inte heller efter de som misslyckats bli kreativa mm. Jag rör mig öht inte på individ- eller personlig nivå.

    • april 3, 2014 12:21 e m

      Skolan har haft många olika syften över tid. Samhället har alltid behövt kreativa medborgare men i perioder inte sett det som något syfte för skolan.

      För att över huvud taget analysera vad skolan måste göra för att bidra till kreativitet hos olika individer måste vi analysera hela vägen från det psykologiska individuella upp till vilka övningar och utmaningar en grupp elever behöver.

      När Sverige har legat i topp när det gäller kreativitet i ett sekel känns det som en nästan absurd slutsats att tro att vi måste lägga om kursen för skolan totalt om vi ska lyckas skapa kreativitet.

  2. april 3, 2014 1:48 e m

    Troed Troedson har gjort sig en liten karriär på att marknadsföra att vi är bra på annat. Nu börjar dock flumskolan få genomslag och en sekellång toppnotering är på väg att brytas. Innovationsförmågan är på väg ner. Han vill förstås skylla på Björklund men det borde framstå som löjligt att hävda att en skolpolitik som fått 7 år på sig skulle ha stor inverkan på yrkesinriktningar som spänner över mer än 40 år. Då är 30 av flumpedagogik en troligare orsak framför allt när man ser hur lite genomslag i skolan Björklunds reformer fått.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: