Hoppa till innehåll

Hur får man till ett samtal?

mars 31, 2014

Ett inlägg i gruppen Förändra Skolsverige tog upp en intressant frågeställning om varför vi har en så polariserad debatt kring betyg eller flum och funderade kring möjligheterna att få till ett öppet och bra samtal med våra makthavare, Björklund i synnerhet. Följande kommentarer fick mig dock att fundera:

20121119-162313.jpgMaria Wilhelmsson Men inte kan vi bara ”se på” och låta honom besluta den ena dårskapen efter den andra…

Monika Ringborg Han lyssnar inte på den pedagogiska forskningen eftersom han troligen inte förstår innebörden i de resultat de får fram. (Nu är jag elak)

Bengt Andersson Belägget att Björklund inte kan förstå är möjligen hans arrogans i tal, intervjuer och artiklar, för att ventilera pedagogiska slutsatser. Att han som lekman skulle ha någon större förståelse är att begära för mycket. Men en god sak som politiker bör ha är att lyssna. Det gör inte Björklund. Och som jag skriver tidigare i tråden, Björklunds agenda är inte att diskutera pedagogik. Han jobbar för att hålla Sp kvar i riksdagen.

Jag undrar vilket samtalsklimat dessa personer tror att de bygger upp?

Annonser
3 kommentarer leave one →
  1. mars 31, 2014 10:00 f m

    Jag fick följande kommentar på FB:

    Monika Ringborg Jag väntade bara på att jag skulle figurera på din blogg. Vilket samtalsklimat bygger du själv upp genom att ”hänga” ut personer på din blogg??

    och jag nöjer mig med att ge mitt svar här:

    Ett bra samtal bygger på saklighet och att det finns en öppning för att tydligt ifrågasätta personer som är osakliga ser jag som en viktig demokratisk möjlighet. Kritikern av politikerna kan allt behöva granskas och kritiseras. När nivån på beskyllningar går upp så bör frågan kunna ställas om vilken grund denna bygger på. Detta är inte bara viktigt för samtalsklimatet utan en förutsättning för det.

  2. mars 31, 2014 3:06 e m

    Hade inte Björklund vissa poänger då han tillträdde?

    • mars 31, 2014 3:43 e m

      Jo, det hade han. Han hade dessutom varit runt och frågat en oändlig massa lärare om vad de ansåg borde göras åt skolan. Kritiken som kanske kan riktas är att många av de han lyssnade till var äldre lärare varav en del gått i pension nu men samtidigt så undrar jag vart det här ungdomsfokuset vi fått i vårt samhälle ska leda och jag är lite orolig över att sådan som Troed Troedson ska få ännu mer utrymme för sitt budskap att erfarenhet är inget värt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: