Hoppa till innehåll

Inte bättre än andra

mars 27, 2014

Hälften av oss är inte bättre än andra och hamnar under genomsnittet om någon studerade oss objektivt. Vi kan förstås alla hitta det vi är bäst på och känna oss unikt bra men för den som behöver vara bättre än andra kvarstår problemet. Solocellisten i experimentell jazz var en av de bästa i Sverige men ingen ville lyssna till henne så hon fick ta ett städjobb. Där är hon uppskattad av många, har ett fritt yrke och bra arbetskamrater men hon har väldigt svårt att hävda att hon är bättre än andra. När det kommer till yrken är det tydligt vilka roller och prestationer som värderas högre och lägre och behöver man vara bättre än andra så får hälften av oss det svårt. Vi kan omvärdera värdet hos yrken men en hierarki består. Hälften av oss presterar inte bättre än andra.

Utbildningssystemet lider av svår prestationsångest och en del fokuserar så fel på det kompensatoriska uppdraget att de försöker lyfta alla till den bättre halvan fastän det bevisat är omöjligt att ändra proportionerna.

3650397204_a68de86c5bLärare blir stressade och utbrända, elever blir stressade och tappar framtidstro. Ingen vill bli städare fastän det är ett nyttigt och bra yrke och detta bara för att de måste bli bättre än andra. Många hävdar att betygen är boven men det är ju som att skjuta budbäraren. Blundandet för prestationsskillnader kan få ett abrupt slut. Jag tror att vi alla istället måste möta självinsikten om att många är bättre.

Jag är lärare och förstås sämre betald än genomsnittsmannen i min ålder. När jag var ung bytte jag till svårare och svårare tills jag var liten fisk i stort vatten och majoriteten var bättre. När jag var barn flyttade vi till Falun, skidstaden och ni kan tänka er hur den lille nyinflyttade killen hade det på skidtävlingarna. Jag har haft ganska mycket övning i att inte tillhöra de som är bättre än andra. Det finns en lärdom i att göra nytta och ha det bra även när andra är bättre.

Varför ska skolan leva i en ständig stress över att elever vill bli bättre än andra? Det är väl bättre att lära dem att gilla läget. Att gilla läget handlar ju inte om att sluta anstränga sig och uppnå förändringar.

Annonser
3 kommentarer leave one →
  1. mars 27, 2014 9:16 f m

    Fångat från FB:

    Kenth Sundlöf

    Kanske är det då viktigare att förmedla budskapet att du inte definieras av att du har samma prylar som dina kamrater utan av den du är.

    Men om det enda eleverna hör dagen i ända är att vi tycker att vi får för lite pengar för att lära dem saker förmedlar vi ju bara att det är pengarna som är viktiga.

    Jan Lenander

    Fast det är kanske inte sant, Kenth Sundlöf! Jag upplever verkligen att respekten för den jag är och värdet i det jag säger sjunker kraftigt när jag arbetar i ett yrke med låg lön. Det finns mängder av advokater och konsulter som vet hur jag borde göra mitt jobb. Skolinspektionens kritik är ett typexempel på den totala respektlöshet det finns inför svårigheterna i skolans uppdrag.

    När han ringer och börjar med att säga att han är överläkare, när frågan om vad det gäller får svaret sonens låga betyg och förtydligas med att han är överläkare. Ungefär som att det är en omöjlighet att sonen inte presterar så bra. Då skulle jag vilja ryta till och säga att även om du är fin och tjänar mycket pengar så kan det vara så att din son får nöja sig med att vara lagerarbetare eller städare. Gilla läget!

  2. mars 27, 2014 12:51 e m

    Ångest, ångest vår arvedel… Vi vänder på ”problemet”. Med dagens teknik kan snart sagt allt ersättas av ”tänkade” ROBOTAR. Det går även inom utbildning. Även piloter. Det verkar efter de senaste händelserna bäst. Inför DRÖNARFLYGPLAN. Visst går det att efterlikna en söderhavsö i en inomhusanläggning. Man bara kliver in i ett drönarflygplan som aldrig behöver lämna marken.

    Låt säga att 5% tar på sig att bli ”teknologer”. De utvecklar och ”tänker”. VAD ska resten göra?

    Plockar vi bort USA:s krigsmakt och spionorganisationer och nu då Putin som DE BEHÖVER och även de ”svagpresterande” som skolan BEHÖVER och minskar kriminaliteten så att USA:s mest expansiva industrikoncern FÄNGELSEINDUSTRIN går i putten likt John Bauer så FALLER BÖRSERNA!!! VAD ska nu de göra?

    Den största fördelen är att nu får man läsa fysik för att man verkligen funderar på hur det kan komma sig att tung och trög massa är lika stora. Det gjorde Einstein då han halvsov på Patentverket i Bern. Han hade inga bra betyg i sin ungdom. Mileva var bättre i matematik!

    JP Sartre stöttades av Simone så att han kunde komma på att han var dömd till frihet…

    Jo vänta nu. De 5%-en. Ge dem PENGAR. Säg att det är bra att ha.

    Det är väl klart att om 3 MILJARDER indier och kineser börjar massproducera ”teknologer” får vi en ny utmaning. VAD ska alla högskolor göra?

    Problemet är att det inte känns lika bra att göra pigavdrag för en robot och gå ut och äta om man inte kan ojja sig över att servitriser har ett stressigt och krävande jobb och aldrig får äta ostron – King Size. Det sägs också finnas krrävande gäster – som bara betalar för det bästa.

    Det liksom bygger på att någon ÄR sämre.

    • mars 27, 2014 6:31 e m

      Det var också en dystopi.

      Nu är det faktiskt så att det finns ingen trend som gör att praktiska yrken minskar, nej inte alls. Det som minskar är enkla kontorsyrken. Teoretiskt arbete måste ske på hög nivå annars är det helt ointressant. Det är ju bara att skicka runt ett mail istället.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: