Möjlighetsinriktad skola, ja tack
mars 25, 2014
Håller skolan på att bli för problemfokuserad? Är resonemanget för mycket av att vi ska rädda från kriminalitet, vi ska hjälpa till ett bättre socioekonomiskt läge, vi ska ta över föräldrarnas roll då dessa begår misstag?
Kan det vara så att skolan behöver bli mer möjlighetsinriktad? Vi behöver börja tala om hur vi får fler ingenjörer så att vi står oss i internationell konkurrens? Tala om hur får vi många att våga uttrycka sig i bild och form genom hela livet? Hur vi förser musikindustrin med kompetensen som får den att fullständigt explodera i storlek när världen 3.0 kommer?
11 kommentarer
leave one →
Anna Kaya kommenterar i ett inlägg i gruppen Skollyftet på FB i detta ämne och jag citerar för det hon säger är intressant och belyser ett perspektiv på skolan:
Jag kan förstås inte avhålla mig från att svara:
En par sentenser jag alldeles för ofta har anledning att återupprepa är: vad vi kan göra i skolan är — och vad jag kan göra som lärare är —. I ett annat inlägg, en kommentar till ett inlägg av Zoran Alagic (presschef på LR) på facebook funderar jag över om det inte finns ett samband mellan skolans allt sämre sk kompensatoriska förmåga och att skolan under en längre period släppte sitt utbildnings- och kunskapsuppdrag. Personligen är jag övertygad om att så är fallet. Skulle kunna skriva mycket om detta men det får vänta tills jag skakar liv i min egen blogg.
Ja, jag upplever att den ”moderna skolan”, den med fokus på allt utom lärande den har slutat erbjuda klassresor för smarta ungdomar med svag socioekonomisk bakgrund. Det kompensatoriska uppdraget används till de svagpresterandee rikemansbarnen vars föräldrar absolut inte vill att deras barn ska arbeta som städare eller lagerarbetare.
Jag tror att rejäla valalterativ är ett måste. Jag återkommer tiil mitt tillvalsämne No-tema. (Mest Ma-Fy) där eleverna var högst diversifierade ”nivåmäsigt”. På grund av siitt val hade de accepterat ”mig” och garanten var just att jag var ”fysikadjunkt”. Elever och föräldrar gav mig fria händer. I princip hade jag ett treårigt projekt för varje ”gäng”. Givetvis fanns kemi och teknik med…
Ta in några skådespelare och musiker till ett treårigt ”projekt” för en högstadierunda.
Ta in idrottsmänniskor av mer… för en treårig ”runda”…
Ta in journalister och författare för en treårig..,
Ta in något speciellt för konst och design…
Ta in friluftsliv och biologi och geografi…
Ta in…
Kravet är FÖRDJUPNING… och att VÅGA TA UT SVÄNGARNA
Lärarlagen är mobila enheter i ett större område…
Återinför begreppet grundläggande färdigheter och baskunskaper från Lgr 80 och effektivisera och förtydliga. Skit i betygsfixeringen utan inför ett ”G” och ge även här valalterativ just vid G-punkten…
Härligt! Just den här typen av idéer jag har hoppats på att den svenska skolan ska satsa på. Kalla mig optimist men jag hoppas fortfarande.
Ja faktiskt. Det var en förälder (vanlig ”knegare”… med glimten i ögat) som sa att: För h-vete. Dra på. Just föräldrar som man inte alls tror… blir nog alldeles för ”formellt” behandlade i skolan. De fattar också att en form av ”friskt vågat” även blir hälften vunnet i övriga ”ämnen”.
Jag är en ivrig förespråkare till just lägerveckor. Man behöver inte fara långt ut från människobyn… Snart är det bara tyskar som utnyttjar allemansrätten…
I åk 9 kan då ”friluftsgänget” vara ansvariga för lägerveckan i årskurs 7. ”Idrottsgänget i åk 9” för några friluftsdagar… och övriga kan i årskurs 9 ha en del utåtriktade ”pass”… tiil föräldrar.. andra skolor… Löfven, Björklund och Fridolin… och en skoltidning av viss klass (med litet uppkäftiga…) redigeras i årskurs 9…
Det ”kompensatoriska uppdraget” börjar irritera mig mer och mer. Även PISA med sina medelvärden på oklara frågor.
Varför inte mäta rena färdigheter i årskurs 6? Till och med i årskurs 3. Internationellt – enkla frågor…
PISA är förstås en kompromissprodukt, den är verkligen inte optimal. Däremot blir jag rent förbannad när någon använder detaljkritik av PISA för att blunda för att svenska skolan är på helt fel väg.
Visst. Ett prov mäter vad det mäter. Jag tror mig veta att det mäter att kunskapssynen blivit ytligare. Vi ska ha en uppfattning innan vi ens fattat varför frågan ställs. Med mitt ”tjat” om Vygotskij menar jag att samma sak görs av ”forskare”.