Hoppa till innehåll

Formativ bedömnings stora fara

mars 19, 2014

Söndrig sockerskapelse = skolaJag tror att de flesta lärare är medvetna om att elever tror att artefakterna är bevis för kunskap, medvetna om att eleverna ofta är kvar på en procedurinriktad nivå och inte tagit steget upp i förståelse så att de klarar en modifierad uppgift. Jag har dock gjort en observation om formativ bedömning som inte är ett nödvändigt resultat av arbetssättet men som jag upptäckte var väldigt vanligt förekommande. Elevernas frågor handlar så mycket om vad som är nästa steg för att genomföra proceduren så att det är oerhört svårt att utmana dem till att förstå. Missuppfattad formativ bedömning ger otillräcklig tid för elevens riktiga förståelse.

I Om lärande av Ference Marton & Shirley Booth beskrivs hur läsförståelse av en text påverkas oerhört kraftigt av själva angreppsättet till att läsa texten. Detta innebar ungefär som ett individuellt paradigmskifte och gjorde enorm skillnad. Sven-Eric Liedman tar i Ett oändligt äventyr upp att lärandet behöver tid och helhet. Bildning, yrkesliv och betygskriterier kräver alla att eleverna tar steget från procedur till att förstå så att de klarar även närliggande uppgifter. Då är det inte intressant med information om att eleverna förstår små procedur-delar, då krävs det att eleven genomfört sitt individuella paradigmskifte. Prov och andra examinationer måste studera större helheter för att kunna se om eleverna verkligen lärt sig det som är värt att lära.

Större helheter som felaktig kan ses som summativa då de tar så lång tid är det viktigaste att ha fokus på och det kan finnas ett stort värde i att se till att prov görs stora och omfattande så att det viktigaste testas.

Annonser
3 kommentarer leave one →
  1. mars 19, 2014 12:46 e m

    Liedman och Marton. Om vi tar ”kanonkulans bana” är det inte i sig nerslagssplatsen som är intresssant och man får nog säga att bara en förenklad uppgift där luftmotstånd, corioliskrafter … bortses ifrån ändå kräver ”djupare” kunskaper. Hur fås då dessa? Du hamnar i procedurer. Plockar vi in corioliskrafter och relatiivitet läggs nya procedurer till.

    Borrar vi ett hål i en solid sfär och vill bestämma massan hamnar vi i procedurer.

    • mars 19, 2014 3:14 e m

      Anna Sfard, https://www.msu.edu/~sfard/ har väl skrivit en hel del kring hur procedurförståelse byts till begreppsförståelse. Tesen hon har är väl kortfattat att det går i en ständig cirkel så att det blir en höna och ägget situation. Genomförande av några procedurer kan med rätt tänk skapa en begreppsförståelse som sammanfattar och generaliserar dessa procedurer men sen kan en procedur på en högre nivå skapas av dessa begrepp …..

      Min tanke är att lärare som är okunniga har för bråttom så eleverna hinner aldrig upptäcka mönstren och det återkommande i procedurerna utan manas ständigt vidare med fler och fler procedurer. Vi behöver stora prov med breda frågeställningar lite grand som de provförslag du hakanbrm gett i en tidigare tråd. Det är först då vi vet om vi uppnår någon helhet av kunskap.

  2. mars 19, 2014 9:23 e m

    Jo. Men jag vill hävda i likhet med Vygotskij och egen erfarenhet att för att komma till ”kastparabeln”. krävs delmoment; lutande plan (komposanter…,), ro över flod som stömmar, vridmoment (vinkelrät arm…), lägesenergi och rörelsenergi (till viss del med fritt fall rakt ner…) osv som var och en kan gå knackigt.

    Då nu kastparabeln kommer bakas allt ihop och deltar i en helhet och ”plopp” så förstås nu en del av det föregånde. ”Kastparabeln” behöver nödvändigtvis inte ”förstås” helt.

    Då läraren nu pratar med en elev då den försöker lösa uppgiften görs både en formativ och summativ bedömning.

    Problemet är detta eviga mätande. Problemet uppstod då 4-9 lärare i MaNO själva inte kunde ”kastpabeln” från många olika håll och kanter. Denna kunskap gör attt läraren känner på sig att NU efter allt tidigare ”roterande” (delarna jag räknade upp) presenterar jag ”kastparabeln”.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: