Hoppa till innehåll

De lurade ämneslärarna

mars 12, 2014

20110902-180921.jpgNär jag gjorde mitt första yrkesval så var ämneslärare ett välbetalt yrke med bra frihet. Alla som gick lärarutbildningen hade höga betyg med sig och hade kunnat välja många andra attraktiva yrken.

Nu innebär ämneslärare långa studier och sen mycket höga krav på vidareutbildning som gratis övertid. Det är ett typiskt låglöneyrke och utbildningspremien är noll. Livslönerna är bland de sämsta av alla yrken i Sverige.

Nu är det väl snart dags att lägga ner NO på högstadiet och andelen elever med bra prestationer som väljer ämneslärare är kraftigt sjunkande. De duktiga studenter som väljer yrket kan inte ha missat att de gör ett närmast ideellt val. Idag vet alla vad som väntar men det finns fortfarande kvar en stor grupp som blev lurade att yrket var något annat.

Det finns en stor grupp ämneslärare som är smärtsamt medvetna om att de blivit blåsta. Sparka inte på den som ligger, det ökar bara bitterheten.

Annonser
13 kommentarer leave one →
  1. mars 12, 2014 1:52 e m

    Jag håller med dig i din beskrivning. Själv har jag varit behörig och hårt arbetande ma/fy-lärare i 25 år. De senaste 10 åren var jag på en Gymnasieskola ägd av Academedia. Lönen tappade köpkraft, snabbare än de kommunala kollegornas – ja även snabbare än kollegornas på den egna skolan. Detta pga att jag redan hade jobbat klart längst och inte ”behövde” ges samma procentuella påslag. Att jag varit framåtlutad inom det pedagogiska var inte värt något. Höga poäng på utvecklingssamtalen med rektorerna, som avlöst varandra, har inte satt spår i lönen. Efter ett ultimatum om att jag för en gångs skull skulle ha vad de kommunala lärarna fick, vilket givetvis inte godtogs, sa jag upp mig. Efter avverkad uppsägningstid tog jag de avslutande två månaderna av läsåret på faktura genom mitt bolag, för någon ersättare gick inte att få just då. Sedan i somras har jag dragit ner på alla utgifter och tar inga dåligt betalda uppdrag. Det mesta har varit privata elever. Min plan just nu är att bränna besparingarna så långsamt det bara går för att skjuta upp tidpunkten då jag kanske åter måste ta en anställning som lärare. Men innan det sker ska jag testa det mesta, inklusive att öppna gitarrfodralet framför storköpet och dra in pengar som gatumusiker. Min undervisning, som jag är mäkta nöjd över, kommer inte att reas ut igen i brådrasket. Tyvärr kan de flesta inte göra som jag, då många dras med hög hyra, dyra lån och försörjningsplikt. Nu har jag ungefär så mycket ledigt som mannen på gatan alltid har trott att lärare har. Framför allt har jag börjat få en god nattsömn.

    • mars 12, 2014 3:40 e m

      Ja så är det. Håll humöret uppe. Jag är också ma-fy lärare och har inte befrämjat hälsan med att försöka stå emot detta vansinne. Jag har en blogg ”hakanbrm” som är General Custers sista strid. Nu kan inte svenska elever ens räkna. Fysik kan snart ingen. Nu mumlas det om lektorer – då allt är nerlagt. Jag har försökt ta mig ifrån detta men kan av principiella skäl inte… Dumt, mycket dumt. Håll dig borta från idiotin. Helt rätt beslut.
      Håkan

    • mars 12, 2014 5:12 e m

      Ja, jag hör ju till de där som slagit i glastaket och vet att nu är det slut med att växa som lärare. Jag är redan tillräckligt bra för svenska skolan. Jag har dock valt en annan linje än du P1, det är så skoj att möta eleverna. Jag verkar ha samma ekonomiska möjligheter som du och skulle kunna klara mig utan att jobba men jag har också heltidsarbetande hustru och utflugna barn så jag har mycket mer tid för jobbet än mina yngre kollegor. Att de har så svårt att konkurrera ut mig innebär en hel del frihet. Kombinerat med den förlustaffär det skulle innebära att driva mig för hårt kan jag faktiskt ha en riktigt bra arbetsmiljö. Jag får finna mig i att förskollärarna anses viktigare och får bättre livslöner, jag har ett roligare och mer spännande jobb än de har.

      En liten revansch ser jag i att högskolorna kan bli rätt intresserade av oss fysiklärare när de ska ta hand om ”the non physics generation”

      • mars 12, 2014 5:46 e m

        Hade vi fysikadjunkter haft ett eget fack hade vi strejkat och sedan levt på löja hur länge som helst under 1980-talet. Inte i första hand för lönen. Enligt LR var det viktigt att ta ”samhällsansvar”. Gjorde LR det?

      • mars 12, 2014 6:08 e m

        Vad hände med lärarkåren under 1980-talet? Det var faktiskt på väg att stabilisera sig 1985 kom ”maktutredningen”. Då kom förslaget om ny lärarutbildning. Då sattes GEM-projektet igång. Då var förskollärarna formerade… De var med och röstade 1989. Snälla nån. Jag påminner om fysikens 2 F. Förklara och Förutsäga. Det är väl klart att fysikadjunkter är en mycket homogen grupp. Inte var det matematiker som fick husarrest. Dock rör hon sig. Det är väl klart att vi kan SO-ämnen och inte minst filosofi bättre än någon annan. Jag upprepar – vi är inga ingenjörer.

      • mars 13, 2014 8:58 f m

        Även om Lärarförbundet är en värre styggelse så är även LR en hopslagning av de mest motstridiga intressen. Hela arbetsmarknaden går åt det hållet med jätteförbund som ägnar sig åt att skapa likformighet. Stolligt enligt min uppfattning men jag ser inte trenden brytas.

        Tyvärr är det så att fysikadjunkter nu är avvecklade, namnet försvann för länge sedan men nu är de sista med dessa värderingar och kunskaper på väg in i pensionering. Vi kommer aldrig kunna återuppväcka dem men jag tror att den kunskap de bar är viktig för framtiden och funderar hur den kan komma vidare.

        Jag har gått naturvetenskaplig linje, samarbetat med spännande fysikadjunkter och försökt att läsa in allt det de kunde men jag är nog ändå i första hand ingenjörslärare.

  2. mars 13, 2014 11:17 f m

    Problemet är att lärarkåren håller på att avveckla sig själv. Alla blir förskollärare. Har man under 1,5 på högskoleprovet är det bättre att införa programmerad undervisning vars utfall inte kan bli sämre än i TIMSS. Det skulle mest troligt höja nivån även om de var på japanska med en Light-version för Sverige. Det är för mig ofattbart att det bara går att lära sig så lite på så många timmar. Problemet är de nationella proven. Varje större kommun skulle kunna öppna den ”gamla skolan” för de elever som ville. Framför allt i Tensta och Rosengård. En skola som slipper Skolverket. 6 olika nivåer i hemkunskap – på vad? Där borde man väl ta in invandrare. Även i bespisningen. Nu sitter någon dietist i möten och… Nu går alla och bara stånkar… 4-9 lärarutbildningen i MaNO var den sämsta någonsin. Det är väl klart att det inte går att kombinera biologi och fysik. Jag läste kemi med de som skulle bli lärare i Naturkunskap… Neutral planhalva… men herregud… LÄRARE!!!??

    • mars 13, 2014 12:38 e m

      Ja, tänk alla de där ”lärarvännerna” som ska berätta hur skolan ska vara men sen kommer listan på de olika stegen där vi lärare avvecklar oss själva och inte tror att vi har något annat viktigt att tillföra än det förskollärare ägnat de första åren åt. Rent generellt så har vi helt glömt att tillföra större och större utmaningar genom skolan och det finns väl inget annat att säga än:

      ”men herregud.. LÄRARE!!!??”

  3. mars 13, 2014 12:51 e m

    Det enda rimliga är att idag backa bandet och göra en Ma-Fy-Tk lärare utan inblandning av universiteten på en form av mer robust nivå för just högstadiet. Man tar helt enkelt stora delar (man tar det en vända till och visar att här hänger inget ihop…) av den gamla naturvetenskapliga linjen med vissa tillägg från universiteten där de får finna sig i att utveckla vissa nya kurser på beställning. De kan då ha öppna föreläsningar i sin ”filosofi”. Sedan får samma sak ske med pedagogik där rena beställningar också får ske. Säger man Vygotskij för Ma-Fy-Tk lärare får de fixa detta. Universiteten har i sin lektorsnojja förverkat allt förtroende. De får komma ut på neutral mark och finna sig i att bli kritiskt ifrågasatta. Att undervisa i Ma-Fy-Tk på högstadiet är i ingenmansland och kräver att en form av yrkesidentitet återkommer. Det är det arv vi fysikadjunkter kan ge. Visst var det en form av overkill som systemet inte klarade av men det visar just vilken motsättning det är just till fysikämnet då 60 gamla rena matematikpoäng ligger i botten. Spets på rubbet och det kommer en slyngel från MUF på 1980-talet och säger att vi har för låg utbildning. Folkpartiet tyckte det var skit in och skit ut redan på vår tid. Var fan var LR? Efter lärarreformen 1988 var vi bara skit på universiteten och skit av politiker. Och journalister. Och intellektuella. De som nu skriver deckare. Gör inte svensk skola upp med sitt 80-tal blir det dagis för hela slanten och det är nu NCM. Ett dagis. Ett dagis uppifrån och ett nerifrån.

    • mars 13, 2014 2:40 e m

      Chalmers och KTH har startat lärarutbildning, och här kan nog finnas en lite fräschare syn på hur den ska bedrivas. Din ide har jag svårt att se som ens PK.

      • mars 13, 2014 7:08 e m

        Nä-det var inte alls allvarligt menat i denna värld. Det finns inte heller ”folk” till detta och är helt politiskt omöjligt. Man får väl hoppas att KTH har samma personer som skrev ”avskedsbrevet” 2006 i Nämnaren. Det förunderliga är bara att det inte finns en som går emot NCM. Ola Helenius fick examen från Chalmers.

        Jag ville bara ha sagt att man måste gå tillbaka till 1985.

      • mars 13, 2014 7:52 e m

        😉

Trackbacks

  1. Icke önskvärd, fysiklärare | Jans Syrliga KaramelLer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: