Hoppa till innehåll

Totalt omöjligt uppdrag för skolan

mars 11, 2014

Absurt att lärare ska göra sig förtjänta av bättre arbetsvillkor!Lagerarbetare, städare och servitris tog jag upp som växande yrken som har stora chanser att hänga med in i det moderna samhället. Jag menade att de var yrken med betydande framtidspotential som skulle innebära att de som valde dessa yrken kunde veta att de åstadkom något bra.

Det var då några som uttalade sig om att sådana yrken ska ingen behöva ha. Inte ens den svagaste elev skulle behöva arbeta med det. Jag undrar vilka mer yrken de inte tycker är fina nog: busschaufför, butiksbiträde, vaktmästare ….. Listan över yrken som samhället behöver men som inte någon ska behöva arbeta med kändes på väg att bli lång.

Skolan lever i en omvärld och det går inte att trolla omvärlden till något annat än den är. Då går det inte för lärare att utmåla en framtid för alla elever där de är rockstjärnor, mediamoguler, tv-reportrar och idrottsstjärnor. Alla dessa yrken är så eftertraktade och välavlönade då det är så få som uppnår dem. För varje rockstjärna finns det 100-tals band som övar år efter år och inte tjänar tillräckligt för att betala sin utrustning. Kännetecknet på alla dessa yrkeskarriärer är att en förödande majoritet av oss människor inte kan uppnå dem. Då skulle de inte vara eftertraktade längre.

Skolan ges ett totalt omöjligt uppdrag när den ska utbilda till yrken och framtider som bevisligen inte kommer att finnas annat än i liten omfattning. När sen omvärlden lägger uppdraget på skolan att motivera eleverna och kryddar det med eleverna inte ska vara nöjda annat än med det bästa. Då är det förstås bara att avvänta det självklara misslyckandet.

Annonser
7 kommentarer leave one →
  1. mars 11, 2014 7:23 f m

    Einstein hade helst velat vara rörmokare. Nu kunde han få ett ”arbete” på patentverket där han satt och funderade på hur det skulle upplevas om golvet försvann. Skillnaden mellan tung och trög massa var förunderligt hur det ändå kunde vara samma ”formel”… Problemet är att inte ”servitrisen” får sätta sig ner och prata med med de ”gäster” som hon upplever… Det blir nu dålig ”sevice”. De var ju där för att ”umgås” och missade nu TOE (Theory Of Everything) då ”Einsteins dotter” var en ”oäkting” som vare sig Madame Curie eller Einstein ville kännas vid.

    Tänk om det är ”dålig service” som föder alla tankar. DE STORA.

    Ursprungligen tog man ett ”jobb” för att få fritid. Ju effektivare desto mer fritid. Att beta av ”kursen” gav utrymme till ”frikursen”. Det var inte ”arbetarklassen” som var störst i sin numerär i England då Marx lusläste statistiken. Det var tjänstefolket. Hur är det idag? Problemet är att ingen frågar vad ”servitrisen” tänker på om just Big Bang. Hon är fysiker men kunde inte tänka sig ta ”jobb” i skolan. Hon tar bort allt detta ur sin CV så att arbetsförmedlaren som verkligen är en ”fas treare” inte skickar henne på ”kurs” till Troed.

    • mars 11, 2014 8:12 f m

      Det sägs att Einstein producerade mycket då det var så långtråkigt på patentverket men det finns också belägg för långa diskussioner på kafeer och restauranger. Hur servitriserna var är svårt att veta men det är ändå troligt att Einstein, hans vänner och hans hustru valde att gå till ställen de trivdes på. Nu är jag inte ute efter att hävda att servitriserna skapade Einsteins fantastiskt banbrytande idéer men jag vill lyfta vårt mänskliga behov av mötesplatser där vi tillsammans med andra skapar nytt. Det är inte något av mina patent som kom till i ensamhet, jag är alldeles för beroende av diskussion för att mina idéer ska växa. Vad jag däremot är ute efter att hävda det är att servitriser gör något nyttigt och värdefullt medan Troed är en typ som man måste hitta strategier för att undvika då han ständigt ställer till med en massa skada.

      Ibland blir jag så pessimistisk då det känns som att vi lägger ner så mycket resurser på att undvika de som är skadliga. Anledning till att lägga ner enorma resurser på en enskild elev så att alla andra får stå tillbaka är helt enkelt hur mycket skada han kan göra samhället om han är missnöjd.

      Det är förstås så att många av de häftigaste idéerna fötts ur tråkighet, dålig service och dåliga förhållande men jag tror ändå inte på tesen att en dåligt fungerande omvärld skapar fler ideer.

      • mars 11, 2014 10:49 f m

        Nä. Jag menade att servitrisen bara behöver jobba 4 timmar och gå tillbaka och äta och prata på samma ställe hon serverade. Att undersköterskan jobbar 4 timmar och säkert kommer att gå tillbaka och prata – inte med patienter, eller klienter utan sina medmänniskor. Det är namnbytet som blivit ”fel”. Även räknadet av tid. Även i synen på ”kunskap” som inte är någon stapelvara.

        Varför det är bra att återvända till sin ”abetsplats” i otvingat tillstånd är att då upptäcker man hur dålig ”servicen” är. Mest troligt är det bara små förändrigar som behöver ske.

        I Sverige frågar vi: Vad jobbar du med? Jag är rörmokare men intresserad av filosofi. Varför måste man säga så? Varför inte börja prata och det visar sig just för den dagen är man inte sig själv. Kirkegaard undrade varför vi blir den vi är. Oskar Wilde sa att vi föds som original och dör som kopior. Var har Yin och Yang tagit vägen?

        Då Skolverket (1996) gav ut serien ”Skola för bildning” (Ingrid Carlgren) försöker vi bli bildade och är snart det mest obildade folket i världen. Nu ska vi befästa Gotland och ha ett nytt Poltava. Putin avväpnas med bildning. George Bush likaså.

        Frågan är: VARFÖR började vi ARBETA? Svar: För att få mer tid till att umgås. Att ständigt vara ”nyttig” och ”arbeta i sitt anletes svett” är en Lutheransk, germansk konstruktion som finns från det negativa hos bonden och kyrkan. Det är nu återinfört i skolan. Vi har glömt hur korta skoldagarna var just i lågstadiet. Vi fattar inte att saker ”faller på plats” ofta på icke skoltid.

        Vi fattar inte heller att lärare behöver vara borta från stämpelklockan i 3 månader. De reflekterar likafullt – men på ett annat sätt. De ser nu människorna på ett annat sätt. De behöver inte komma med en replik och den som varit på ”kurs” kanske fattar att kursen inte alls var ”bra”. Bara det är ju en lärdom.

        Hur fan kommer man på att införa 1:a lärare. De fanns med automatik tidigare. Nu finns vare sig bildning, 1:a lärare och knappt utbildning.

      • mars 11, 2014 11:55 f m

        Förstelärare fanns med automatik förr och det är väl inte så konstigt att en och annan kommer ihåg att det var bra. Någon som hade lite extra erfarenhet om ämnet, lite mer kunskap, någon som andra vände sig till med frågor och som kunde ta på sig ledarroller för att utveckla undervisningen. Det var bra och lönesystemet fungerade så att en sådan värdefull person hade en riktigt hyfsad lön.

        Det är förstås bra att försöka återinföra detta men så länge vi har en demokratiskt suspekt organisation SKL med så mycket makt över skolan så kommer förstås inga förbättringar lyckas i svensk skola. Inget blir bra med SKL.

      • mars 11, 2014 3:32 e m

        Nja. SKL består väl av människor som tydligen upparbetat en idoelogi de själva inte ens är medvetna om. Är det då inte bättre att försöka klargöra denna och låsa fast ”ansvaret”. Sedan får väl då ”staten” agera tydligare än vad som nu görs. De låter ju ”SKL” utse 1:a lärare och samma gäng producera fil.lic. och har kvar samma lärarutbildare. Det är inte samma ”gäng” bland lärarkåren nu som tidigare. Har man låtit det glida ner i diket under 30 års tid är det inte undra på att IKT eller vad de nu kallar sig med totalt svepande formuleringar om ”kompetenser” kan till och med få applåder då det egentligen sägs att de som applåderar är värdelösa men det uppfattar inte den enskilde som i sitt klassrum gör det optimala. Det skylls på kursplaner, nationella prov, administration, enskilda samtal… och om någon då säger att jag går in till rektor och säger att nu är vi fem stycken som kommer att sätta parallella betyg i matematik enligt asiatisk modell börjar alla genast hitta ”öppningar” i sin personliga undervisning. Nja – så allvarligt var det inte menat. Vad ska nu då en rektor tro?

        En ”stat” som måste ta in OECD har misslyckats kapitalt. Man skulle väl ha plockat ut vad OECD mätte och åtgärdat det man tyckte själva. Lärarna skulle direkt ha pekat på TIMSS 2003 där det onekligen sades att algebra och geometri som är basen för särskild kurs helt pajat. Det såg man indikationer på redan 1995. En professionell grupp tar saken i egna händer. TIMSS 2003 gav detta mandat. Nä – noll reaktion. 9 miljoner konforma människor där det inte syns den blekaste skillnad annat än att ösa in pengar utan att identifiera det specifikt svenska syndromet kan bara befästa förfallet. Kan man inte ens lyfta ut matematik genom att kalla det räknefärdigheter i likhet med Lgr 62 vilket onekligen asiaterna har är allt dömt att misslyckas.

        Läraryrket har alltid en ”mission” på gruppnivå. Lärarreformen 1988 ville nu framhålla två olika ”mellanstadielärare”. Yin och Yang. Då får man finna sig i att ”spela spelet” det är klart att det finns en ”konstnärlighet” att leva sig in i rollen. 1980-talet bestod bara i allmänna frågor som fortsatte av ohejdad vana…

      • mars 11, 2014 4:02 e m

        Det här har jag diskuterat många gånger och jag är förstås fortfarande ambivalent när det gäller ditt förslag om att tydliggöra att SKL har ansvar för hela skolan inklusive att bedriva undervisningen i fysik. Organisationens rötter som en löneförhandlarpart gör mig dock väldigt tveksam, jag tror inte att de kan släppa sin ideologi om att sänka lärarlönerna och platta ut dem. Jag ser redan fysikundervisning på högstadiet som något som är förlorat, det kommer inte gå att reparera. Nu är det på väg upp på gymnasiet och vi ska lära oss vårt jobb av förskollärare.

        Hur länge ska vi låta SKL vansköta skolan?

      • mars 11, 2014 6:44 e m

        Är det SKL? Det finns en form av ideologi de stödjer sig på. Blir den mindre om staten tar över? Blir den mer synlig? Mer åtkomlig? Jag anser att det endast är ”common sense” som kan ”fixa” detta. Det är inte DN, Expressen eller Aftonbladet eller Kunskapskanalen och NCM. NCM sprider en massa smörja. Den enda vettiga skolan jag sett är ”Enskilda gymnasiet”. I nian hade de matematik 1C. I förlängningen plockar de in en fysiklärare eller har redan en, viket är troligt. Ska vi inte låta Björklund gå i opposition och då visa i borgerliga kommuner någon form av särart? Är inte det den enda räddningen? En ”strateg” av annat slag än… de som måste rikspolitiskt assimileras inte minst av fackförbunden.

        Jag tror på lokaltidningarna. Nu läggs byaskolor ner. De kan väl kontra med att rekrytera en lärarkår som håller måttet. Som visar hela sin utbildning inklusive gymnasiet. Jag tror att mindre samhällen har bättre chanser. Tornedalningar är tjuriga och måste gå ihop mellan kommunerna. En ny Kamprad i Småland? En tjurig en. Karl-Oskar flyttar hem.

        Problemet är de vita rockarna. Jag ska nog rikta in mig på matematiklyftet då det nu kommer ut de mest konstiga skrifter som helst. Bara svammel. Jag har lagt in en form av inledning på ”hakanbrm”. Frågan är bara var alla vettiga kritiker finns? Hade vi fysikadjunkter varit kvar hade alla ”bloggat” inom en veckas tid. Nog f-n hade Björklund fått 500 namn på en lista.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: