Skip to content

Fokusera på hur innehållet når fram istället för problemen

mars 11, 2014

Vi möter ju som lärare elever med en strid ström av problem. De är blyga, rädda, ensamma och de utsätts för mobbing, utfrysning och kamratkonflikter. Deras tillvaro kantas av skilsmässor, familjebråk och sociala problem. De har självmordstankar och det låser sig när det gäller lärandet på olika sätt. De drabbas av sömnproblem och spelberoende. En förkrossande majoritet elever upplever åtminstone någon livskris under sin skoltid.

Nu hindrar inte det här oss från att ha det bra med eleverna för de flesta elever har bara problem med någon del av tillvaron och under en mindre del av sin skoltid. Problemen är förskräckliga för ”bara” några månader kan känns hemskt i en ung människas liv om det rör något allvarligt men jag undrar om vi ändå ska ha huvudfokus på problem. Vi ska förstås inte blunda för att elever som mobbas men jag har en liten tanke.

Tänk om lärarens huvudfokus hela tiden riktades mot hur bra eleverna tillgodogör sig saker och mot det innehållet. Det är så relationerna byggs och elevens integritet skyddas, vi har något trevligt och spännande att samtala om och odla. I det engagemanget så går det mycket snabbare att se problem och vi kan med bedömning för lärande snabbt börja sätta in åtgärder både för lektionen och individen. I en välfungerande skola kan det också bli ett snabbt sätt att få in extern hjälp vare sig det är bollplank av en kollega eller någon experthjälp, kuratorstöd för eleven med självmordstankar.

Problemfokus fastnar i en massa analyser som bättre hade hört hemma hos en psykolog. Det har en förmåga att fastna hos individen som ger eleven en obehagligt hög uppmärksamhet när det är det sista eleven önskar från kamraterna. Det allra värsta är dock att det rycker bort uppmärksamhet från det gemensamma och de andra elever som kan ha ännu större behov.

Annonser
One Comment leave one →
  1. mars 13, 2014 12:34 e m

    Huvudet på spiken Jan!

    Delar bums. Tack!

    Ett mantra, har det blivit för mig, i föräldrakontakter och i kontakt med andra yrken knutna till skolan är:
    ”Vad jag kan göra som lärare — ”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: