Skip to content

Lagerarbetare, städare och servitris

mars 10, 2014

Troed Troedson uttryckte sin förvåning över att jag anser att yrkena lagerarbetare, städare och servitris innebär att ”det skulle kunna bli något bra av alla elever”. Han pratar ganska storvulet om att han verkligen inte har den värderingen.

Det här är tre yrken som är tydligt växande på arbetsmarknaden och där alla tecken pekar på att de kommer vara en viktig del av det moderna samhället.

  • Truckfoerarutbildning_456_456Lagerarbetare är del av den moderna logistiksektorn och kraven på att förstå och använda ständigt uppdaterade instruktioner är riktigt högt. Detta breddas sen ofta med datorvana, teknikvana, truckförarutbildning och jag tycker verkligen att svenska skolan borde kunna ge eleverna de grundkunskaper de behöver för detta yrke men i dagsläget lyckas den inte med det.
  • För städare gäller samma sak, vi blir medvetna om arbetsmiljö, allergier och behovet av mötesplatser som inte exkluderar någon. Det är ett yrke som kommer att öka i omfattning trots ett allt större inslag av tekniska hjälpmedel. Förstå instruktion, ansvar, noggrannhet, kvalitetskontroll, teknikanvändning är väl grundkunskaper som skolan borde klarat av att ge alla elever men det är alltför stora delar av de svenska eleverna som inte har förutsättningar att klara detta yrke.
  • Rent generellt så svänger arbetsmarknaden och olika tjänsteyrken får en allt viktigare del av arbetsmarknaden. Servitris behöver en språklig förmåga som är riktigt stor,  globalisering gör att människorna de möter kommer från alla jordens hörn. De behöver möta människor från en mängd andra kulturer och de behöver visa servicekänsla och ett artigt och trevligt sätt.  Ansvar och ekonomi blir allt viktigare delar av detta yrke. Ett roligt och varierande yrke för den som tycker om att möta andra människor, ett framtidsyrke.

Det synsätt som spridit sig som innebär att även den svagaste elev ska kunna kräva en bättre framtid än dessa fina yrken, det är ett rent förödande synsätt.

Namnlös

6 kommentarer leave one →
  1. mars 10, 2014 10:53 f m

    Jag citerarTroed Troedson från FB:

    Jag slingrar mig inte Jan.

    1. Jag anser att vem som helst, som vill, kan bli lärare, också på gymnasiet.

    2. Jag anser att förskollärare är ett viktigare och svårare jobb än gymnasielärare.

    3. Jag anser att lärare kan städa sina egna rum och bre frallor till frukost i stället för att diskutera vilka andra människor som, eftersom de ”inte klarar en svår utbildning” skall göra det.

    4. Jag anser att din inställning är vanlig och, för mig personligen, oacceptabel i en skola där mina barn skulle gå eller som jag vore ansvarig för.

    Var det tydligt nog?

    • mars 10, 2014 10:55 f m

      och här är mitt svar till honom:

      Nu är du väldigt tydlig Troed, välgörande! Jag lovar dig att jag kommer att citera dina punkter ganska många gånger.

      Jag kan vara tydlg tillbaka Troed och hävda att den som står bakom dina punkter borde hållas långt borta från svenska skolan.

      Det är fascinerande tydligt hur lågt värde Troed Troedson tillmäter undervisning och det som de flesta lärare ägnar sig åt. Det är fascinerande tydligt hur lågt värde han tillmäter utbildning och att ha passerat svåra kunskapströsklar. Samtidigt som förståelsen av Newtons lagar störtdyker bland svenska elever så ser han inga som helst svårigheter i att hitta lärare som kan undervisa om det.

  2. mars 10, 2014 2:03 e m

    Följande mail har jag skickat till Jan Björklund då jag upprörs på djupet över hur en sådan som Troed Troedsson får åka omkring och sprida sina irrläror.

    Hej

    Ni försöker ju få fler duktiga studenter att välja lärarbanan och nu senast rent specifikt NO området (bonus). Då kan det vara intressant att veta att skolans huvudman hyr in en föreläsare som står framför oss lärare och håller obligatoriska föreläsningar som har följande åsikter. Jag citerar Troed Troedson.

    ”1. Jag anser att vem som helst, som vill, kan bli lärare, också på gymnasiet.
    2. Jag anser att förskollärare är ett viktigare och svårare jobb än gymnasielärare.
    3. Jag anser att lärare kan städa sina egna rum och bre frallor till frukost i stället för att diskutera vilka andra människor som, eftersom de ”inte klarar en svår utbildning” skall göra det”

    Funderar du på varför så få vill bli lärare i fysik och kemi så kan du vara övertygad om att sådana här uttalanden kommer att mota bort fler än er bonus kan locka till skolan.

    Utförligare om debatten: https://jansyrligheter.wordpress.com/2014/03/10/lagerarbetare-stadare-och-servitris/

    En regering som inte reagerar på sådana här saker kan lika gärna sätta sig och avvakta konsekvenserna av att landet inte kommer ha några som kan något inom detta område.

    vänliga hälsningar

    • mars 10, 2014 9:27 e m

      Problemet är att Skolverket 2003 frågade elever och föräldrar om de ville ha tillbaka särskild kurs. Det ville de. Det fick de inte. De VILLE kanske bli gymnasielärare i fysik och den matematik som just finns i särskild kurs. Vi som undervisade på högstadiet visste mycket väl att just slopandet av särskild kurs nu inte skulle ge ”alla” chansen att under dessa 3 år till att ”vilja” bli det de inte trodde sig om. Det rör sig om många elever bara under min tid 1980-1994 som då fick det självförtroende som behövdes. Att nu en veritabel småborgare inbillar sig att ”alla som vill” är helt befriat från socialt ursprung är barockt och reaktionärt och tyder på total brist på insikter i hur elever och föräldrar har det i en otydlig skola.
      Utöver särskild kurs hade vi också ett tillval i ma-fy som just vände sig till de som inte valde tyska och franska. Vilka elever tror Troed det var?

      Vad fan har städningen av rum med detta att göra? Bre frallor till frukost? Vad avses. Är det Troed själv på Hilton? Är det någon som brett sina mackor själv och suttit 6 personer i ett litet kyffe så nog är det vi fysikadjunkter under 1980-talet. Dessutom undrar jag om Troed själv hur mycket han än skulle vilja skulle klara vår utbildning. Det verkar inte så. Mina ”grabbar” i tillvalet hade nog formligen slängt ut dig om du mot förmodan klarat utbildningen. Det finns en värld där ute. Far till Tensta eller Rosengård. Väx upp karl.

      • mars 10, 2014 9:33 e m

        Troed Troedson beskriver sig som någon med bakgrund som fysiker och socionom. Jag blir förstås väldigt nyfiken på hur omfattande hans fysikstudier var?

        När det gäller CV så anser han att det är ett totalt meningslöst dokument så vi lär nog inte kunna leta upp något sådant när det gäller honom. 😉

        Ska vi göra en gissning och tro att de fysikstudenter som han gick tillsammans med, de tyckte nog att Troed var tämligen värdelös i fysik. Med tanke på med vilken revanschlust han kastar sig över fysiklärare så finns det i alla fall lite fog för den gissningen.

Trackbacks

  1. Totalt omöjligt uppdrag för skolan | Jans Syrliga KaramelLer

Kommentera

