Skip to content

Skolforskningsinstitut, ja tack

februari 20, 2014

Tummen ner för okunskapenLärarnas nyheter blåser i  Lärare sågar nytt forskningsinstitut upp en debattartikel på Skola och Samhälle:  Avsätt resurser åt lärardriven skolforskning! där 10 lärare uttalar sig. Här är min kommentar:

När svensk skolforsknings affischnamn professor Tomas Kroksmark har ägnat sig åt ”vetenskaplig oredlighet” så kan man snabbt vilja ifrågasätta all pedagogisk forskning. Det är dock bara svenska skolforskning som visar stor oförmåga och den som tittar lite bredare internationellt och inte fastnar i USA kan upptäcka mängder av viktiga rön. Svensk skolforskning behöver en gedigen nystart och ett institut där inte samma navelskådande gäng tittar ut över världen vore helt fantastiskt.

När det gäller ”forskningen” i skolan så har åtminstone den av Kroksmark initierade verksamheten bara lett till uppsatser på masters nivå då deltagarna bara haft en kandidatexamen. Detta har säkert varit bra kompetensutveckling och jag är en stor förespråkare av utbildning av lärare men det är först på licentiatnivå det är fråga om forskning och det gängse är att det krävs en doktorsavhandling av det som ska innebära något viktigt för vetenskapens ståndpunkt. Detta är inget alternativ till ett forskningsinstitut.

Deras artikel gör mig bara ännu säkrare på att Sverige är i desperat behov av ett oberoende skolforskningsinstitut där forskarna hämtas från många forskningsdiscipliner och har fokus riktat ut mot världen.

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: