Hoppa till innehåll

Meningslöst att höja förskollärarnas löner

januari 20, 2014

Tummen ner för okunskapenMin kommun har en riktigt bedrövlig lönepolicy där lärare med korta lätta utbildningar jämställs med långa svåra lärarutbildningar under parollen att allt är lika svårt. Nu var det dock den efterföljande diskussionen mycket intressantare. Både förskollärare och NO-lärare har ju en akut bristsituation men det finns en avgörande skillnad som gör att det är viktigt att höja lönerna för de sistnämnda men totalt meningslöst när det gäller förskollärare. Begränsningen i rekrytering är på två helt väsensskilda sätt.

20131209-212956.jpgFör NO-lärare har det varit för få som velat lägga ner arbetsinsatsen som krävts medan det för förskollärare varit antal utbildningsplatser som varit begränsande. Ibland har ont om jobb varit hämmande för söktrycket då det förstås inte går att avskeda barnskötare som arbetat många år men det har aldrig handlat om lönen. För NO-lärare har löneskillnaderna gentemot alternativa yrken bara blivit mer och mer ofördelaktiga i decennier. Höjning av förskollärarlöner är bara ett hot mot personaltäthet hos kommuner där ekonomin inte är den bästa medan det för högstadiet handlar om att lägga ner hela ämnen ifall inte lönerna snarast höjs.

Det är totalt meningslöst att höja förskollärarnas löner.

Annonser
42 kommentarer leave one →
  1. januari 21, 2014 9:49 f m

    Arrogansen och föraktet mot förskolan som den här artikeln ger uttryck för är mycket anmärkningsvärd och häpnadsväckande. Detta är ett typexempel på hur man inte lyfter den svenska gymnasieskolan. Skäms å dina vägnar och hoppas du någon gång i framtiden förstår att du allvarligt skadat både bilden av dig och den svenska gymnasieskolans sak.

    • januari 21, 2014 10:58 f m

      Nu blev din kommentar totalt ointressant. Kan du inte välja en sakligare nivå? Det är förstås ett känsloladdat område men det här inlägget kommenterar inte ens förskolläraryrket utan bara hur läget är rekryteringsmässigt och att en marknadsmässig analys visar att det inte finns skäl för att höja lönerna mer än för andra grupper.

      • januari 21, 2014 9:12 e m

        Jan,

        Jag reagerar starkt när lärare går till frontalangrepp mot andra lärare, vilket du faktiskt gör med kommentaren ”Det är totalt meningslöst att höja förskollärarnas löner.”. Sådant här skadar skolan i allmänhet och gymnasielärare i synnerhet.

      • januari 21, 2014 9:39 e m

        Ja rubriken var lite väl provocerande vald. Samma morgon hade det tydliggjorts att kommunen skulle rikta sina satsningar till förskollärarna igen och skita i gymnasiet. Jag är ändå av åsikten att det är lika fel med Jante, dvs. vi ska ha lika mycket, som att säga att man är för lönedifferentiering.

  2. januari 22, 2014 11:18 f m

    Självklart är det viktigt att gymnasielärarnas löner höjs, inte minst för att det verkar som om lönen är viktigast gällande den här gruppen för vilket yrke de väljer, dvs. de Na-vetenskapligt intresserade.

    Men, jag tycker du trycker på fel knappar, när du återigen ställer din grupp mot förskollärarna och menar att deras utbildning är lätt. Det finns något nervärderande i det, som för mig är stötande. Det vore bättre, som jag uttryckt flera gånger att du argumenterar för en höjning av gymnasielärarnas löner utifrån yrket i sig. Det behövs inte jämföras med andra lärarkategorier.

    Förskollärarnas yrke är oerhört viktigt, då de lägger den första grunden för framtiden. Och personligen tycker jag att deras utbildning behöver vara lika lång som gymnasielärarnas. Det är väl snarare samhällets syn på deras yrke och betydelse som bidragit till att man tror att det inte behövs så lång utbildning och stor kunskap. Så mycket kan gå fel, som visar sig i äldre åldrar.

    Det du kallar för jante är något du själv personifierar genom sådana här inlägg. Budskapet är lite ”Ni (förskollärare) ska inte tro att ni är något!”

    Låt oss istället diskutera Varför gymnasielärarna skall få högre löner än vad de har idag, utan att snegla på andra grupper?

    Jag som undervisar och har gjort sen många år, ser inte någon skillnad på dessa olika lärarkategorier. Skillnaden ligger på individnivå, inte på gruppnivå (lärarkategori).

    • januari 22, 2014 12:53 e m

      Längre utbildningar kräver i genomsnitt högre förkunskaper och ställer starkare krav på prestationer och arbetsprestationer. Principen om att alla lärarkategorier ska ha lika lön är absurd. Jag känner till ganska mycket om förskollärarutbildnngen och den är klart en av de mindre krävande på högskolan. Arbetsuppgiften för förskollärare är inte svår även om den kan göras omöjlig genom för stora barngrupper. Den klaras riktigt bra av de utan utbildning.

      Det här inlägget är bara en retur efter outsinliga år av Jante! Vi ska ha samma lön sagt av människor som inte vet ett enda dugg om de längre utbildade lärarnas situation. Ofta kryddat med självgoda påståenden om att det inte är svårare högre upp trots att den som uttalar sig inte ens själv förstått det som ska läras ut.

      • januari 22, 2014 1:04 e m

        Om du tror eller har en föreställning om att de utan utbildning klarar av uppgifterna riktigt bra, är du inte på det klara med vad som krävs. Vad du säger med den meningen är att förskollärarutbildningen är onödig.

        Jag tror du skulle behöva lite kompetensutveckling om yngre åldrar … hehe!

      • januari 22, 2014 1:07 e m

        Min åsikt baserar sig bland annat på en hel del erfarenheter där förskoleverksamhet fått drivas av unga människor helt utan förskollärarutbildning. Hehe

      • januari 22, 2014 1:11 e m

        Ja precis, det är en åsikt, inte kunskap!
        Jag grundar däremot det jag skriver på kunskap om deras yrke och om barn i yngre åldrar.

        Ja, och det är fatalt att den verksamheten har fått drivas på det sättet. Barnskötare behövs, men det är alltid förskollärarna som skall driva verksamheten.

      • januari 22, 2014 2:39 e m

        Jag grundar det på gedigna erfarenheter från de som arbetar i förskolan, arbete med yngre barn och jämförelser med den utbildning förskollärarna får. Har man gått lärarutbildning när jag gjorde det så var överlappet stort och skillnaderna inte till förskollärarnas fördel.

        Jag undrar om du med de abstrakta teorier du erövrat ens kan mäta dig med mig när det gäller din kunskap om praktisk tillämpning i skola och förskola. Jag vågar hävda att min kunskap är så många gånger större.

      • januari 22, 2014 4:57 e m

        Men Jan, om du är så överlägsen mig, visa det då …! Istället för att komma med att de som arbetar inom förskolan inte behöver någon utbildning. Någon som kan så mycket som du anser dig kunna, behöver inte hävda sig.

      • januari 22, 2014 5:04 e m

        Det var du som valde ett att du har bättre kunskap upplägg!

        Det behövs förstås inte för min hållning är baserad på fakta om utbildningslängd, antagningspoäng, förkunskapskrav. Jag fascineras av att du kan hävda din åsikt med ett berg av fakta mot dig.

      • januari 22, 2014 5:07 e m

        Nej, jag sa att jag utgår från min kunskap, inte bara uttrycker en åsikt. Det övriga är det du fyller i själv.

      • januari 22, 2014 7:43 e m

        Om det var det du menade så är frågan fortfarande obesvarad. Hur kan du hävda denna åsikt tvärs emot ett berg av fakta som pekar i motsatt riktning?

      • januari 22, 2014 8:29 e m

        Vad är det för berg av fakta du syftar på? Dina erfarenheter är inte fakta! Och andrahandsuppgifter är inte heller fakta.

      • januari 22, 2014 9:36 e m

        Utbildningslängd, antagningspoäng, förkunskapskrav, … samvarierar med prestation och förmåga att lyckas med saker andra inte klarar. Det är inget som det känns som något jag behöver instruera den som doktorerat om. Hur du kan bortse från detta har jag svårt att begripa.

        På din blogg har jag nu förstått att du inte står bakom den värdelösa principen om att utbildning inte ska spela någon roll för lön och jag började undra om diskussionen i denna tråd bara gick på upprepande samma missförstånd.

      • januari 22, 2014 9:47 e m

        Jag svarade Sören om utbildningslängd mm. längre ner i tråden, som du svarade på.

  3. Sören Holdar permalink
    januari 22, 2014 12:04 e m

    Då jag har gm ättlingarna sas har ena foten inne i gymnasielärarutbildningen och den andra i juristutbildningen kan jag återge vad juristen sagt om lärarkandidaten, nämligen: det är klart att hennes utbildning är längre än min (ett år längre, så att ni vet), hon ska ju inte bara slå i sig alla ämneskunskaper utan dessutom lära sig pedagogik och sånt. Ergo: därför, Monica mfl, med avseende på såväl utbildningens längd som innehåll ska gymnasielärare ha bättre betalt. Det har inte ett jota att göra med att ”dissa” exempelvis förskollärarutbildningen – det har att göra med ämnesbredd, ämnesinnehåll, ämneskrav och utbildningslängd. Och då har jag inte med ett ord berört arbetsbelastning utöver schemalagd arbetstid…

    • januari 22, 2014 12:37 e m

      Sören

      det har att göra med ämnesbredd, ämnesinnehåll, ämneskrav och utbildningslängd.

      Absolut, på samma sätt som jag har bättre betalt på grund av det. Men, jag ser dock inte att gymnasielärarnas utbildning är lätt och att deras löner därför inte skall höjas. Och jag skulle aldrig använda mig av deras lönehöjning för att få min egen önskade berättigad, då jag inte kan se att det går att jämföra. Snarare skulle jag ta upp det i yrket som berättigar till en höjning av lönerna, samt jämföra min lön med andra som har samma arbetsuppgifter och utbildning.

      Min poäng är att förskolläraryrket inte är lätt och att utbildningen bör vara längre än den är idag.

      • januari 22, 2014 1:02 e m

        Jag anser att förskollärarutbildningen hör till de lättaste och att det är lämpligt att den fortsätter att vara det. När det gäller skötseln av små barn är det viktigare med fler vuxna än att var och en ska uppvisa bländande kunskaper inom områden barnen inte har nytta av.

        Förskollärare är mycket viktiga men det ska vi möta genom att ha många med lagom kunskaper och måttlig lön.

      • januari 22, 2014 1:08 e m

        Jan
        Det är förskollärarna som har nytta av det, då de bättre kan tillgodose de behov barnen har.

        Lagom kunskaper och måttlig lön !!!

        Menar du allvar?

      • januari 22, 2014 3:00 e m

        Självklart menar jag allvar.

        Samhället behöver några stora yrkeskårer där antal medarbetare blir viktigt men kraven på individen är mycket måttliga. Det är förstås rimligt att deras löner inte är för höga så att de riktigt intelligenta studenterna väljer andra yrken i stor utsträckning.

        Detta är winwin, låg arbetslöshet och bra omvårdnad för de yngsta.

      • januari 22, 2014 5:04 e m

        Förskolärare är inte de riktigt intelligenta, enligt dig alltså.. nu visar du verkligen var du står.

      • januari 22, 2014 5:06 e m

        Jag vet inte vad de är men jag vet att yrket inte kräver detta.

      • januari 22, 2014 5:09 e m

        Inte? Förklara med din kunskap om yngre barn. Inte med dina egna erfarenheter som förälder.

      • januari 22, 2014 7:41 e m

        Tyck om dem, lyssna på dem och ha enkla regler för vad du prioriterar! Jag har erfarenheter från barngrupper men detta bara stärker min åsikt om att föräldrarerfarenheter också har ett värde. Varför ska du stryka den sortens erfarenheter?

      • januari 22, 2014 8:25 e m

        Därför att du inte kan utgå från dina egna barn och ditt eget föräldrarskap, eftersom alla barn inte är som dina. Föräldrarerfarenheter har bara ett värde utanför lärarprofessionen. Det är inte förälder du skall vara, utan lärare och det är ett helt annat ansvar du har då.

      • januari 22, 2014 9:28 e m

        Det är inte så att ens erfarenheter bara är användbara inom ett snävt område. I lärarprofessionen ingår viktiga redskap riktat till hela gruppen och metoder för att inta en objektiv men positiv attityd. Dessa kunskaper måste dock kombineras med mängder av erfarenheter och färdigheter från många områden om de ska bilda någon praktisk tillämpbar helhet.

      • januari 22, 2014 9:31 e m

        Självklart, men läs läroplanen (studera den rentav), så ser du att uppdraget handlar om något helt annat än att vara förälder. Det är väl snarare så att du behöver ”lämna föräldrarskapet hemma”, för att det inte skall påverka s a s immanent i allt vad du gör.

      • januari 22, 2014 9:56 e m

        När jag läser läroplanen så ser jag mängder av mål som väl överensstämmer med en förälders, jag ser att förskolan ska samarbeta med föräldrarna. Jag förordar inte att förskollärare ska agera på samma sätt som föräldrar i allt men hittar inget som tyder på att föräldrarerfarenheter inte skulle kunna vara ett värdefullt tillskott för professionen.

      • januari 22, 2014 10:06 e m

        Men som förälder är du expert på dina egna barn, men inte på andras. Och det står ingenting i läroplanen om föräldrarskap. Däremot om att samarbeta med föräldrarna och varför? Jo, för att de är expert på sina egna barn. Och det är läroplanen som förskollärarna skall gå efter.

        Nej, men du hittar inget som tyder på att föräldrarerfarenhet skulle kunna vara ett värdefullt tillskott för professionen.

        Om du ser detta, kan du vara säker på att det inte är läraren i dig som är på!?

        Du skall alltså inte vara förälder när du utövar läraryrket på vilken nivå det än handlar om! Det är viktigt att sära på privatliv och yrkesliv!

        På samma sätt skall du inte vara lärare till dina egna barn utan vara en förälder.

      • januari 23, 2014 7:07 f m

        Fast som lärare har jag både fått lära om och öva den professionella attityden. Vi ska också inse att fler yrken har det behovet och att det inte är unikt.

        Utdrag är lönepolicy säljföretag: ”föräldraledighet ger allmänmänsklig utveckling och erfarenheter av många slag så löneutveckling …”. Det fascinerar mig att just för förskolläraryrket så skulle dessa erfarenheter ha ett lågt värde. Har du verkligen fakta och andra forskare med dig i den bedömningen?

      • januari 23, 2014 10:23 f m

        Självklart tolkar vi läroplaner olika och utifrån våra egna referensramar. Men jag kan inte se att förskollärare eller någon lärare skall vara förälder till barnen eller eleverna. Det står vad läraren skall göra mer än vad hon skall vara. Inte heller står det i utlysningar av tjänster att det är en merit.

        Vad gäller ”föräldrarledighet ger allmänmänsklig utveckling osv..” så ger att inte vara förälder detsamma. Det är ingen merit oavsett det ena eller det andra, men en del av att vara ”människa”. Och det är naturligtvis värdefullt.

        Viktigt, menar jag är att inte blanda ihop uppdrag med den man är och hur man lever. Jag måste t.ex. vara mer lyhörd till föräldrarna, medan en som är förälder måste inse vad som påverkar sin syn på föräldrarna som de möter.

        För om det skulle vara en merit, skulle det betyda att alla som inte är föräldrar vara sämre lärare. Det är att se för enkelt på saken.

        Sen är det självklart inte så enkelt heller att skilja på det. Något man måste jobba med hela tiden. Men det blir lättare med tiden.

  4. Sören Holdar permalink
    januari 22, 2014 12:07 e m

    För övrigt brukar jag som undervisar i grundskolans mellanstadium och högstadium som klass- respektive ämneslärare utan att på något sätt vikta helt enkelt konstatera att det är fråga om två olika yrken.

    • januari 22, 2014 1:04 e m

      Det här med att alla ”lärare” ska ses som att de har samma arbetsuppgift har verkligen varit destruktivt för skolan.

  5. januari 22, 2014 8:01 e m

    Jag kommenterade på ”Det är trist … ! MMR”, Monika Ringborgs inlägg på sin blogg:

    Över hela världen så har man en utbildningspremie där längre och svårare utbildningar ger högre löner. Här i Sverige har vi drabbats av kollektiv hjärnblödning som tänker försöka överge denna linje. Mitt lilla inlägg om att det inte finns några marknadsmässiga skäl att höja förskollärarnas löner mer än andra grupper, verkar väcka till liv en falang som driver en helt utopisk linje om att förskollärare är viktigare och svårare än nästan alla andra yrken.

    Jag är väl medveten om skillnader mellan barnskötare och förskollärare men jag har också insikt i vilket innehåll som finns i förskollärarutbildningen. Det är förstås värdefullt med förskollärautbildning men det som erbjuds kring förståelse av barn är så tamt att de individuella skillnaderna mellan de som väljer förskollärarbanan är många gånger större än den lilla extra skillnaden utbildningen ger.

    Det är sannerligen trist om man lägger pengar på att höja förskollärarnas löner när det viktiga är att ha råd med tillräckligt många vuxna i förskolan.

Trackbacks

  1. Satsa på lärarnas löner - Tankar om skolan i media
  2. Det är trist … | MMR
  3. Bättre med fler förskollärare än akademiserade | Jans Syrliga KaramelLer
  4. Ett litet förslag om barnskötarutbildning | Jans Syrliga KaramelLer
  5. Lika lön till alla lärare är inte liberalt | Jans Syrliga KaramelLer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: