Hoppa till innehåll

Krigarklassens revansch

januari 3, 2014

Det är fascinerande hur många av Jesper Juul barnen som har fina namn eller är raska pojkar med sköld och svärd i sina namn. Krigarklassen, adelståndet började tappa makt och inflytande ungefär samtidigt som progressivismen föddes. Allt eftersom deras makt urholkats har kriget mot andras arbetsro och möjlighet att utvecklas intensifierats. Det är inte mer än hundrafemtio år sedan dueller ansågs som ett hedervärt sätt att lösa konflikter. Nu försöker krigarklassen underminera den motmakt, den auktoritet som bygger på kunskap och förmåga att skapa.

Ni som bekämpar arbetsro och lärarledarskap, ni är inte på den goda sidan utan tjänstgör för gamla mörka krafter.

Vi som förespråkar en vuxenvärld som både definierar innehåll i skolan och tydliggör gränser för de unga har utmålats på de mest skräckinjagande sätt som motståndare till frihet, militariska osv. Det är på tiden att vi betonar att ett barns fullständiga frihet lätt kränker andras. Jag menar inte att alla som tycker om Jesper Juul har fel attityd men att många av dem plus ett antal andra föräldrar verkligen helt har missat att deras eget barn behöver ha gränser för att inte kränka andra ungars rättigheter.

Annonser
10 kommentarer leave one →
  1. frekar09 permalink
    januari 3, 2014 1:47 e m

    Meddelande från dödstjärnan: Jag är den mörka kraften och du inkräktar mitt territorium. 🙂

    Undertecknad,
    Darth Vader

    • januari 3, 2014 3:11 e m

      Bra du har uppfattat budskapet! Vi som lyfter vuxenvärldens ansvar för innehåll och gränser har utmålats på de mest förskräckliga sätt. Du verkar förstå att vi anser att det är vi som gör uppror mot den blivande onda kejsaren och de lömska metoder med vilka han försöker underminera demokratin.

      • frekar09 permalink
        januari 3, 2014 4:17 e m

        Jan,

        Är inte en anhängare av centralt innehåll men heller inte av att innehållet helt ska bestämmas av barn och ungdomar. Landar någonstans mitt emellan och anser att MOOC-tänket kan vara en god utgångspunkt inför framtiden. Se film nedan.

        Min förhoppning med detta är att vi ska landa i en situation där vi kan ta vara på alla de eldsjälar inom olika områden som finns därute och som får på tok för liten plats i dagens utbildning av barn och ungdomar. Om man menar allvar med att vi ska leva på kunskap i framtiden torde MOOC vara ett mycket intressant område att utforska framöver här.

      • januari 3, 2014 6:17 e m

        Viken vilka MOCC menar du ska definiera innehållet? Är det inte en återgång till något redan passerat att använda enskilda kurser för att definiera centralt innehåll? Är det verkligen ett tillräckligt kvalitetskriterium att det är distanskurser med många deltagare?

  2. januari 3, 2014 6:12 e m

    Min huvudtes är att det inte är fel på ungdomarna men allt oftare fel på den vuxenvärld som uppmanar till och tillåter kränkningar i den individuella frihetens namn. Den totala friheten minskas kraftigt av detta.

    Titta er omkring och se hur mediekonsumtion allt mer får formen av att man väljer utgångspunkter hos människor som man har förtroende för. Först efter detta ger många sig ut i en friare analys och diskussion. Vårt behov av och vår användning av auktoriteter är stadigt på uppåtgående. Alla som arbetar i skolan vet att det finns en hel del elever som ifall de inte får hjälp till en bättre attityd så kommer de att kränka sina kamrater. Elever ska ändå tvingas till en skola som frånsäger sig makten att skydda dem mot kränkningar. Det är rena återgången till 1800-talet.

    • frekar09 permalink
      januari 3, 2014 10:34 e m

      Det är du Jan Lenander som vill backa in i framtiden. Det är du som lever i en bubbla där tiden verkar ha stått stilla. Det är du som har ett 1800-tals synsätt på den svenska skolan i allmänhet och i synnerhet barn och ungdomar. Det behov av auktoriteter som du talar om finns inte i det svenska samhället och har inte funnits i det svenska samhället på årtionden. Att inta en blind auktoritetstilltro som du förespråkar leder till ett slutet system där människor tystnar och inte ifrågassätter och kritiskt granskar makten och andra samhällsaktörer. Då har vi inte demokrati. Då har vi diktatur. Ett sådant synsätt tar jag oerhört starkt avstånd ifrån och det står i diametral motsättning till skolans värdegrund. Jag skäms å dina vägnar just nu faktiskt då du inte förstår hur illa ute du är just nu.

      • januari 4, 2014 2:12 e m

        Det där är rena rama slogan kavalkaden. Det känns svårt att kommentera detta och min enda kommentar är att du verkar ha förstått ytterst lite av vad jag vill för skolan.

  3. frekar09 permalink
    januari 3, 2014 9:58 e m

    Den som skapar Mooc kursen är också den som bestämmer över den.

    • frekar09 permalink
      januari 3, 2014 10:05 e m

      Detta berör innehåll, uppgifter osv. Och denne har också ansvar för kursen. Till exempel innebär det ansvaret att se till att utfärdandet av exempelvis intyg eller Openbadges för genomgången kurs sköts på ett snyggt och korrekt sätt. Mozilla säger att dessa badges ska hålla den kvalitet att de kan användas på ett CV.

      • frekar09 permalink
        januari 3, 2014 10:10 e m

        https://www.llw.se. Staten med Skolverket i spetsen har tillsammans med två högskolor (en i Sverige och en i Norge) kört igång en plattform för MOOC redan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: