Skip to content

Det behövs nog en hata progressivisterna dag

december 9, 2013

Det var som ett tungt ok av sorg när det helt förväntade resultatet av PISA undersökningen kom. Nu har jag försökte att se ljusglimtar i några dagar men det känns som att förnekelsefasen är över och att drömmen om en bra svensk skola är dömd att dö. Det har varit dagar så fyllda av progressivisternas trams och mer Färila skola 2000 att jag skulle kunna spy. De stora partierna har förstått riktningen som behövs men partittaktiken kommer att ge progressivisterna fler chanser att köra skolan ännu mer i botten. Ska se om jag kan känna annorlunda framöver och se om vi kan enas över barriärerna men till dess:

Jag utlyser min hata progressivisterna dag 10/12 2013

Det är ert fel att svenska skolan är i fritt fall

 

17 kommentarer leave one →
  1. december 10, 2013 5:56 f m

    Detta inlägg var tänkt att provocera och jag har fått reaktioner om än inte här och vill passa på att påpeka några saker.

    Detta inlägg innehåller inga personangrepp, det är fritt fram att ta åt sig men ingen individ hängs ut på det sätt som är populärt bland proggarna.

    Det innehåller inget tal om fel människosyn eller något annat förtäckt sätt att påstå att de är dåliga människor. Bara ett konstaterande av att progressivismen lett väldigt fel.

    Det är bara en dag, jag har inte övertron att tänka att de går att besegra. Jag hoppas bara att de ska släppa sitt strypgrepp om svenska skolan och låta den överleva.

  2. Sören holdar permalink
    december 10, 2013 12:58 e m

    Heders! Du är värd all positiv respons för detta kärnfulla och tydliga inlägg. Som en kollega suckade häromdagen: kommer det något positivt slår man sig för bröstet men kommer det något negativt är det fel på undersökningen och man mäter fel saker. Jag tillåter mig tro att en så omfattande undersökning som pisa nog är väl så genomarbetad.

  3. december 10, 2013 1:22 e m

    Du får naturligtvis hata vem, vilka eller vad du vill. Men tror nog att politikerna har en del i det här också. Med tanke på att jag som arbetat som lärarutbildare i femton år och hunnit med att göra det i fyra olika lärarutbildningar, säger en hel del. Ingen av oss, vare sig skolans eller utbildningens lärare får arbeta i fred. Ständigt skall kurser revideras, kurser fasas ut och ersättas med nya kurser som efter en omgång fasas ut för en ny kurs. Lärare ute på skolorna har inte samma utbildning – på en skola kan det säkert finnas lärare som är utbildade i tre-fyra olika typer av lärarutbildningar.

    Det finns många hatardagar vi kan skapa, om vi nu vill lägga vår kraft på att hata dem vi anser har strulat till det ELLER helt enkelt arbeta framåt och gräva ner vår frustration, besvikelse mm för att aldrig gräva upp det igen. Inte minst gäller det politikerna som gärna skyller sina egna tillkortakommanden på tidigare politiska regeringar. Ingen tar väl ansvar för sin egen politik, inte ens Björklund gör det. Allt är sossarnas fel!

    De senaste läroplanerna har varit borgerliga … Hmm. någonting går inte ihop, när man skyller på sossarna och vänstern.

    • december 10, 2013 4:43 e m

      Att hata progressivister var den enklaste formen av gruppering jag kunde hitta omspännande både politiker och skolfolk. Den stora ansvarslösheten de visade upp i debatten var den tändande gnistan. Jag tror att deras makt måste minskas betydligt om vår skola ska överleva.

      Politiker käbblar av ren och skär vana men nu senast bjöd Björklund in till något mer konstruktivt genom att inte peka ut s utan flera tidigare regeringar men de tog inte emot gesten. Nu kraftsamlar jag för att samla ihop oss för

      • december 10, 2013 6:24 e m

        Nej, det är svårt att tro på honom, efter att i sju år och mer skyllt på alla andra. För att vara ärlig hörde jag det inte ens. …

      • december 12, 2013 6:58 e m

        Ja, vi har en debatt som fokuserar på personangrepp, en maktfördelning som gör att en utbildningsminister har näst intill ingen makt om han eller hon inte skapar rubriker. Ja pessimistisk kan man bli.

  4. december 14, 2013 5:44 e m

    Oerhört oproffessionellt att inrätta en hata dag. Oerhört arrogant dessutom och det visar på att du saknar respekt för andras åsikter. De enda åsikter och perspektiv som ska finnas i svensk skola är dina. Det visar prov på hur man sätter sig på extremt höga hästar.

    • december 14, 2013 5:53 e m

      Du har inte insett det felaktiga i personangrepp vilket gör dina kommentarer ganska ointressanta. Att progressivisterna kallat traditionalister för katederundervisare och jämfört det med Caligula i Hets har du tydligen glömt. Det är progressivisterna som erövrat svensk skolforskning och lärarutbildning och en hata-dag är bara en utmaning av de som sitter vid makten i dag. David mot Goliat och David satt inte till häst, absolut ingen hög häst.

  5. december 15, 2013 7:38 f m

    Jan,

    Om jag skulle inrätta en ”traditionalist hatar dag” så skulle du sannolikt kalla det för ett personangrepp. Men det är tydligen helt ok att inrätta en ”Hata progressiva dag”. Det är inte personangrepp enligt din argumentation.

    • december 15, 2013 8:35 f m

      Fredrik, Du kör ”traditionalist hatar dag” varje dag!

    • december 15, 2013 2:18 e m

      Haha, om det inte vore så allvarligt skulle det vara en rolig kommentar Jan, men jag kunde inte låta bli att skratta till.

      Förlåt mig Fredrik! Det är Jans kommentar jag tycker är rolig! För Jan, nog hatar du proggare varje dag du också!

      • december 15, 2013 2:53 e m

        Nej de flesta dagar försöker jag se deras perspektiv och hitta gemensamma utgångspunkter.

        Att jag vill minska progressivisternas makt är dock sant alla dagar men jag hoppas att bloggen inte upprepar detta ideligen utan förmår ta upp helt nya perspektiv på skolan. Det skulle vara trist om du tyckte att bloggen vore trist, Monika.

    • december 16, 2013 12:38 e m

      Nej, jag tycker inte bloggen är trist! Min blogg är däremot trist! 🙂

  6. Arvid permalink
    december 16, 2013 1:37 e m

    Jan Lenander skriver: ”Jag utlyser min hata progressivisterna dag 10/12 2013”

    Är verkligen 10 december dvs ”Nobeldagen, dagen då nobelprisen delas ut i Sverige och Norge (efter Alfred Nobels dödsdag 1896)” ett lyckat val av dag?

    http://sv.wikipedia.org/wiki/10_december

    Progressivisterna är ju i praktiken kunskapsfientliga…

    • december 16, 2013 2:56 e m

      Jag tänkte nog som så att när det står klart att progressivisterna kan ha dödat våra chanser att få några fler svenska nobelpristagare. Just nobeldagen, kunskapens dag, då kändes det extra hemskt med progressivister. Just den dagen passade som ett tillfälle att hata kunskapsfientligheten, samtidigt som vi firar kunskapens framgångar.

  7. december 16, 2013 3:09 e m

    Olle Holmberg skriver på SoS om Hatet mot progressivismen och jag svarar:

    Ansvaret för att progressivismen fått sådan maktställning är lika mycket orsakat av de borgerliga som redan i och med Mogård släppte fram denna rejält mycket mer än tidigare socialdemokratiska ministrar.

    Progressivismen kallar sig ”reforminriktning” men hämtar sina idéer ur det Dewey tänkte på 1800-talet. Det betyder att den så kallade traditionalismen med centralt innehåll och ledarskap är betydligt modernare. De första stegen mot detta kom ungefär 50 år senare.

    Artikeln är välskriven men undviker frågan om det finns något fog för de starka negativa känslor inför progressivismen som blir allt starkare. Mitt svar på den frågan är ett tveklöst ja:

    1. Det börjar bli många elever som utsatts för barnexperiment typ Färila Skola 2000 och fått sina livschanser avsevärt reducerade.
    2. Den här handledarrollen som marknadsförts när det gäller lärare har verkligen inte en föraklig del i yrkets byråkratisering och förlorade status.

    Varför försvara progressivismen? Det verkar bättre att stoppa tillbaka den bland andra 1800-tals reliker.

Kommentera

