Skip to content

Reaktionära drömmar om folkskollärare

november 29, 2013

Söndrig sockerskapelse = skolaGenerationerna uppväxta med folkskolan blir det allt färre som är kvar av. Tiden har sen en förmåga att ge allt ett skimmer av Sörgården så fullt av harmoni. Långa sövande genomgångar och psalmsång är den bild som ändå förmedlas av de flesta som var med. Att de flesta lämnades vind för våg med trist eget arbete medan läraren ägnade sig åt några gullegrisar och några bråkstakar är också en del av många historier. Det var inte mycket av skolutveckling.

Realskolan som fanns parallellt genomgick en helt annan utveckling. Ämneskunnigheten hade hamnat i högsätet och det ledde också till att nya vetenskapliga tankar fick genomslag på många sätt. Elevens mognadsutveckling diskuterades, elevens aktivitet fick vara i fokus och lektionernas interaktivitet var centralt. Variation och hur olika undervisning skulle komplettera varandra var viktigt och begrepp som laboration och exkursion skapades. Det här ledde förstås till att folkskolan började konkurreras ut.

Vi har förstås vidareutvecklat skolan sedan vi fick den gemensamma grundskolan och framför allt olika former för elevsamarbete har ju kommit in på bred front. Det är förstås bra att vi utvecklat skolan bort från tidigare mer auktoritära synsätt men det finns de som velat slänga ut barnet med badvattnet och glömt allt det som utvecklats när det gäller lärare elev interaktion. Det finns ännu äldre idéer om skolan som vi verkligen borde göra upp med först.

Progressivisterna med sin artonhundratalsprofet Dewey de kritiserar 50-tals idéer medan de dagdrömmer om 1800-talets folkskoleidéer om gemensamma samlingar och eget arbete med liten styrning på samma gång.

Annonser
4 kommentarer leave one →
  1. sören holdar permalink
    november 29, 2013 12:09 e m

    Hoppsan Jan!
    Denna gång blev det mer av (populistiskt?) tyckande än realia (obs försök till vits). Vad jag vet är ävenså realskolan lagd i graven sedan åtminstone 1962 o man inte räknar in de flickskolor som fanns ännu några år och jag kan inte förstå annat av din krönika att för dig bäddas istället realskolan in i det rosa töcknet. I alla skolr oavsett skolform fanns förr precis som nu såväl goda som dåliga lärare, såväl märkliga ”fluffigheter” som stringent yrkesinställning. Sanningen är förstås att båda skolformerna blev frånsprungna av samhällsutvecklingen. Jag brukar förklara att arbete i mellanstadiet respektive högstadiet är två skilda yrken (jag vet ty jag arbetar i båda). Grundlägg social funktion och kunskapsgrund i yngre år och med det i bagaget fördjupar vi och väcker (mer) ämnesinriktade intressen i de äldre.
    Någon motsats finns inte utan som alltid sammanfattas det bäst i en av ”Staffans skolstollar”: vore det bara lugnt på mina lektioner skulle jag vara en riktigt duktig pedagog.”

    • november 29, 2013 2:48 e m

      Nej, jag menar att realskolan kom med realia-förbättringar jämfört med folkskolan och att det också är ett reellt faktum att realskolan höll på att konkurrera ut folkskolan, alla ville gå i realskolan pga att den hade en helt överlägsen pedagogik. Då skapades grundskolan och många folkskollärare var bittra över att deras pedagogiska idéer hamnade på soptippen men för alla de årskurser där de konkurrerade var realskolan i genomsnitt så mycket bättre.

      Det handlar alltså inte om stadie utan om att den ena skolformen hade utvecklats mycket mer och skapade bättre stöd för att utveckla bra lärarel

      Sen har förstås grundskolan utvecklats vidare och även blivit bättre än realskolan men när detta har hänt så har all kritik riktats mot realskolan när folkskolan var så mycket sämre. Man har klagat på katederundervisning och auktoritär skola men glömt att folkskolans stora hopsamlande av elever utan klara undervisningsmål ofta ledde till psalmsång och utbildningsleda. Motsvarigheter till formativ bedömning fanns på realskolan men i folkskolan var det bara en och annan briljant lärare som använde det.

  2. december 16, 2013 9:20 e m

    njae, och det vet du att det var så – i båda fallen…?

    • december 16, 2013 9:54 e m

      Utbildningsleda fanns förstås i båda skolformerna. Det var inte bättre förr men realskolan gjorde många banbrytande insatser och blev så mycket bättre än folkskolan. Fysiklaborationer framtagna av realskolan kan ge spännande utmaningar åt dagens elever och vi har fortfarande allt möjligt att lära av den men Dewey och folkskolan är 1800-tals företeelser som ska placeras på historiens skräphög.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: