Skip to content

Betyg och Butler

oktober 15, 2013

Ruth Butler har gjort en forskning kring återkoppling på prov som används flitigt för att hävda att betyg är negativt. Här kommer min kommentar:

Den viktigaste kritiken mot att använda Butler som vetenskaplig grund mot betyg är att forskaren själv inte kommer till denna slutsats. Studien handlar om återkoppling vid enskilt provtillfälle.

Då kan man fundera på om andra forskare kan tillåta sig att vidareutveckla resultatet? Då måste påpekas att sådan vidareutveckling kräver oerhört mycket stringens. Fällorna för forskaren att påverkas av sina egna subjektiva värderingar är stora. Här kommer betygssystem och frånvaron av kunskapsstandard in. Även om en koppling mellan en bristfällig återkopplingssituation och betygssystemet i Israel kan göras är detta inte generaliserbart.

Det är svårt att ge bra återkoppling på prov, tidsbrist och många elever som vill få just sin återkoppling. Vi måste ju vara medvetna om att formativ bedömning sker ständigt och sen blir provet bara en summering av det eleven vet. Det har dock ett till syfte och det är att hjälpa oss lärare att se när vår formativa bedömning är felkalibrerad, eleven hade inte förstått det vi trodde eller förstått mycket mer. Då blir återkopplingen vid provtillfället mycket jobbig för vi måste ju erkänna att vi inte är ofelbara men samtidigt oerhört viktig. Lärare ska inte vara ofelbara men upptäcka och rätta till sina fel.

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: