Skip to content

”Entrepenöriellt lärande” behöver inte leda till fler entreprenörer.

september 5, 2013

Jag anser att det finns starka krafter som gör om att regeringens tankar om utbildning mot entreprenörskap blir något helt annat dvs. entreprenöriellt lärande. Denna begreppsförvirring är jag tydligt negativ till och jag motstånd, begränsningar och krav är viktigt för entreprenörskap och inte täcks in. Följande kommentar (på inlägg) av signaturen Arvid tycker jag är mycket intressant.

@ Jan

Regeringen skriver i ”Strategi för entreprenörskap inom utbildningsområdet”:

”Utbildning som inspirerar till entreprenörskap kan bidra till att fler unga människor kan och vill starta och driva företag”

”Inom det europeiska samarbetet har flera initiativ tagits för att entreprenörskap ska få större genomslag inom utbildningsområdet. Exempelvis lyfts entreprenörskap fram som en av åtta nyckelkompetenser för livslångt lärande.”

Det finns inte någon formulering ”entreprenöriellt lärande” i regeringens text… det fick Skolverket i uppdrag att precisera.

Skolverket skriver:

”Entreprenörskap i skolan är ett pedagogiskt förhållningssätt i klassrummet. Arbetsformerna stimulerar fantasi och skapande. Inre drivkrafter och motivation är viktigt för det entreprenöriella lärandet i alla åldrar, från förskola till vuxenutbildning.”

http://www.skolverket.se/om-skolverket/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2456

Simsalabim verkar begreppet ha (om)tolkats till: Eleven ska vara aktiv och fri för att – entreprenöriellt – kunna konstruera sina egna kunskaper” (jag har parafraserar Inger Enkvists beskrivning av den nya pedagogiken).

Har jag fattat rätt?

Arvid har förstått rätt. Skolverket är tyvärr med och bidrar till den felaktiga synen på hur entreprenörer skapas.

Som en lärare som undervisar mycket kring entreprenörskap och företagande är jag inte alls överens med skolverket om att det som de beskriver som entreprenöriellt lärande leder till entreprenörskap. Jag hävdar att motstånd, begränsningar och svårigheter att anpassa sig till andra är en viktig del i vad som skapar entreprenörer och att det som Skolverket beskriver kan vara kontraproduktivt.

2 kommentarer leave one →
  1. september 5, 2013 9:51 f m

    Ibland i skoldebatten känner jag bara att jag skulle vilja göra som denna kvinna: http://www.youtube.com/watch?v=t4S6WPE96WE

  2. september 7, 2013 11:21 f m

    Bra Jan. Det vore betydligt vettigare om statsmakterna ägnade sig åt att göra entreprenörskap mer attraktivt och lönsamt – precis som det vore vettigare om de gjorde lärarjobbet mer attraktivt och lönsamt. Istället lägger de krutet på kampanjer för att locka unga till lärarutbildningen och på att inbilla ungar att allt är möjligt med litet fantasi och idérikedom.

Kommentera

