Skip to content

Arbeta med fel saker

maj 30, 2013

Nu blev det aktuellt igen, debatten om att skolan inte fokuserar på primär nyttighet och tillspetsat med hur kan skolor och lärare vara nöjda med sitt arbete om inte alla elever når målen.

vi lärare måste se skönheten i vår utsatta positionÄnda sedan Gösta Brodin ryckte i skoldörrar har det talats om att ”skolan ska genomlysas”, ”misskötsel fångas upp” och ”fokus på det viktiga” men det har bara lett till jagande av skötsamma lärare medan rent katastrofala situationer lämnats utan åtgärd. Tidstudie Haninge visar vilket alltiallouppdrag läraryrket blivit men ökade kontroller verkar inte vara lösningen.

Det hävdas att det finns forskning som visar att skolan är dålig på att fokusera på det ”primärt nyttiga” och jag ifrågasätter om sådan forskning kan bedrivas när målen för skolan är så motsägelsefulla. Omsorg, demokrati eller kunskap? Skollagen har en kompromiss där fokus läggs så olika mellan skolor och lärare. Huvudman och stat använder sina styrmedel för att ibland styra åt helt olika håll. ”Prioritera de som inte når målen” men det finns inget i skollag som ger rätten att prioritera ner de som har lätt att nå målen. Istället väljer ju skolor och lärare sin variant på hur de hanterar olika elevkategorier. Det är helt omöjligt att säga vad som är svenska skolans primära nyttighet. Forskning på området 😉

Det är väl ok ifall forskarna kämpar med det som är svårt och inte hittar så bra lösningar men när de använder sina usla resultat för att beskylla lärarkåren för att arbeta dåligt, då går skam på torra land.

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: