Skip to content

Nej tack till skolprodukter, lärande i centrum

maj 20, 2013

20110902-180921.jpgUnder min högstadietid gjorde jag alla grupparbeten. De andra bad så snällt och jag tyckte det var roligt. Jag fick dessutom öva mig som ledare medan jag förberedde de andra för redovisningarna. De andra hade ganska tråkigt och lärde sig nästan ingenting men inte kan vi begära att en tonåring ska ta ansvar för andras lärande.

En ung man blev påkommen med fusk/plagiat på en inlämning och han blev  mycket förtörnad när han upptäckte att det inte bara var krav på att han skulle sluta med copy/paste utan också på att skriva om ett nytt ämne så att han fick visa vad han kunde klara hela vägen, dvs börja om.

Det är lite otäckt ofta vi möter elever med missuppfattningen att det är olika resultat av typ presentationer, uppsatser, teateruppsättningar som spelar roll. Det mest otäcka exemplet som jag  känner till är en tjej som inte kunde skriva ett semestervykort men trodde hon kunde klara en kurs i Teknisk kommunikation fylld av tekniska rapporter och annat avancerat skrivande. Hon trodde hon skulle klara det genom att hennes bästa vän var duktig på att skriva.

Skolans mål är inte skolprodukterna dvs. uppsatserna, övningsuppgiferna etc. Skolans mål är det som eleverna lärt sig när utbildningen är slut dvs. vilka nya saker de kan klara efteråt. Jag oroas över att skolan får eleverna att tappa fokus på lärandet och istället skapa produkter som ingen kommer att använda.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: