Skip to content

Är det meningsfullt att definiera progressivism och traditionalism?

april 10, 2013

20110927-082102.jpgEtt inlägg får mig att börja fundera: Vad är progressivism och traditionalism i #skolan? och det är intressant med försöket att definiera dessa begrepp på ett mer objektivt sätt men frågan om hur objektiv det går att bli inställer sig snabbt. Hur ska två polariserade begrepp definieras för att ha en chans att upplevas som objektivt definierade. Jag tror att definitionerna behöver vara symmetriska och att varje utsaga är så avgränsad som det bara går. Här gör jag mitt försök:

Traditionalism:

  1. Lärarens uppdrag bygger på ledarskap
  2. Kunskapsinnehållet i fokus, går det bra bedöms mot mål
  3. Betoning på förståelse av elevens behov
  4. Struktur och regler är viktiga för lärandemiljön
  5. Socialisering och disciplinering lärs som annan kunskap

Progressivism:

  1. Lärarens uppgift är vägledning av eleven
  2. Kunskapsprocesserna i fokus, går det bra bedöms mot metod
  3. Betoning på elevers intresse och upplevda behov
  4. Elevens fria val är viktigt för lärandemiljön
  5. Socialisering och disciplinering byggs genom elevinteraktion

20110902-180921.jpgBåda inriktningarna lär hävda att utbildning ska vara aktiv men ha olika utgångspunkter och båda kommer hävda nyttan av samarbete men ha mycket olika syn på hur det odlas hos eleverna.

Frågan är dock om inte den här definitionen kommer att bli lika nedsablad som de hundratalet olika definitioner jag hört tidigare. Är inte alla väldigt förtjusta i att kasta de här beteckningarna på varandra i ett fortsatt skyttegravskrig.

Annonser
4 kommentarer leave one →
  1. april 10, 2013 7:23 e m

    Intressant, Jan. En snabb fråga, riktad till alla: Vad innebär ett fokus på kunskapsPROCESSERNA?

    • april 10, 2013 8:26 e m

      Intressant fråga! Jag har bara lånat uttrycket och faktiskt inte tänkt djupare på definitionen. Lite förenklat har jag nog tänkt att det är:

      De processer/arbetssätt/metoder som leder till att kunskaperna utökas

      Det finns förstås mycket att filosofera kring här då det förstås finns processer som leder till att det skapas värdelösa eller rent ut sagt dåliga tankestrukturer som är olämpliga för att möta omvärlden.Strukturer baserade på rena faktamässiga felaktigheter.

      • frekar09 permalink
        april 10, 2013 9:16 e m

        http://www.learnlab.se/Kunskapsprocessen.htm

        Här finns ett exempel på hur man skulle kunna definiera kunskapsprocess. Sen vill jag hävda att processen ser olika ut för olika elever. Så vi bör vara försiktiga med att definiera detta alltför snävt. Då kan vi skapa problem istället för möjligheter.

      • april 11, 2013 5:16 f m

        Vi kan belysa den här undersökande kunskapsprocessen lite närmare. När den kom kallades den ofta laborativ metod men då tillämpad även för ämnen utanför NO. När de första laborationerna skapades för hundra år sedan var de inspirerade av yrkesaktiviteter men också av tex Deweys tankar. Vad som är hönan och vad som är ägget när det gäller undersökande kunskapsprocess och laboration kan diskuteras.

        I dagens laborationer är friheten i undersökandet kraftigt begränsad och i mitt tycke allt för snävt. Det är dock intressant att se skälen varför:

        1. Det finns en hel del som kan vara farligt för eleverna.
        2. Svåra men spännande experiment måste göras på ett visst sätt för att ge intressanta resultat.
        3. Friare undersökningar kan lätt komma in på områden där läraren inte kan hjälpa till och svara på frågor.

        Jag menar att alla de här tre svårigheterna även är giltiga för undersökande arbetssätt i allmänhet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: