Skip to content

Idén om att elever ska ”gå om” är inte bra

mars 10, 2013

Tummen ner för okunskapenJag tycker om Per Måhls logiska argumentation och hans perspektiv på att lyfta kunskaperna hos de som inte trivs bäst i skolan. Nu läser jag Fler elever borde gå fler år i grundskolan och argumentationen belyser många intressanta aspekter av hur vår skola fungerar. Jag tror dock inte på det som är Per Måhls huvudpoäng. Den har alldeles för mycket drag av det gamla ”gå om en klass”. Läser man John Hatties ”Visible Learning” är ”retention” en av de få åtgärderna som har negativ effekt. Mina personliga erfarenheter är att:

eleven tappar tron på sin förmåga och upplever undervisningen som en upprepning av saker eleven ”inte kan förstå”.

och

klasskamraterna i den nya klassen får en kraftigt försämrad studiero, då eleven som gått om blir ännu oroligare och dessutom får större utrymme i en klass med yngre barn.

Åldersblandade klasser får inte några höga positiva värden på effektivitet enligt Visible Learning. Specialinriktade program för att åtgärda störande beteenden hos elever visar positiva effekter men samtidigt har de så olika utformning att det är svårt att generalisera några slutsatser kring detta. Jag säger inte att det är omöjligt att hitta framgångsvägar i den riktning Per Måhl pekar men det vi vet nu innebär att vi ska avstå från alla steg åt det hållet.

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: