Skip to content

Sveriges viktigaste yrke, ett yrke i strykklass

februari 28, 2013

Lars Pålsson Syll: Kunskap och lärarutbildningens kris är ett intressant inlägg om hur vi skapar ett Sverige rustat för framtiden. Jag citerar:

Då är lärarna centrala som motorer i arbetet. Men hur behandlas lärarna, deras utbildning och yrkesvillkor?

och

Teorin om endogen tillväxt har övertygande visat på kunskapsproduktionens betydelse för skapandet av nationernas välfärd.

och

Men denna utbildningsexpansion har tyvärr i mycket skett till priset av försämrade möjligheter för studenterna att tillgodogöra sig högskoleutbildningens kompetenskrav. Många har fallit till föga och sänkt kraven.

och

Lärarnas relativlöner har minskat under en längre tid. För 50 år sedan tjänade en folkskollärare i genomsnitt nästan lika mycket som en ingenjör. Idag är en grundskolelärarlön i snitt 65 procent av en civilingenjörslön. För 50 år sedan tjänade en läroverkslärare i genomsnitt 35 procent mer än en ingenjör. Idag är en gymnasielärarlön i snitt 75 procent av en civilingenjörslön.

en artikel som demonstrerar att läraryrket är avgörande för Sveriges framtid och att samtidigt så missköts detta yrke på avgörande sätt av de som är ansvariga.

Annonser
4 kommentarer leave one →
  1. Kenth permalink
    februari 28, 2013 9:54 e m

    En intressat artikel i debatten kring skolan tycker jag.

    http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1331106-nyckeln-till-en-bra-skola-gar-via-battre-villkor-for-lararna

    Mao, politiska reformer av skolan är i grunden meningslösa om de inte syftar till att öka möjligheterna för Sveriges pedagoger att utföra sitt arbete på bästa sätt.

  2. mars 1, 2013 10:05 f m

    En bra artikel av Lars Pålsson Syll!

  3. Kenth permalink
    mars 1, 2013 8:50 e m

    Jag tycker att det är toppen om man inser att det är bra att satsa på framtidens lärarstudenter och lärarutbildning. Samtidigt kan jag ibland tycka att man emellanåt rider lite på de idag yrkesverkasmma lärarna för att föra fram sin poäng.

    Alla tycks medvetna om att vi idag har ett arbetsklimat i skolan som inte är optimalt. Vi hör ständigt om lärare som upplever att vi ålagts så många uppgifter som ofta upplevs komma ivägen för huvuduppgiften – undervisning. Ändå är det rätt så många som talar om hur inkompetenta och okunniga många av Sveriges lärare är. Kan det inte vara så att om vi hade fått lov att ägna all vår energi åt huvuduppgiften och eleverna så kanske lärarkåren skulle generellt anses som skickligare?

    • mars 2, 2013 9:31 f m

      Ja, det är viktigt att satsa på lärarutbildningen, rekryteringen till yrket etc. men studeras de riktigt lyckosamma länderna så anser jag att det är en faktor som sticker ut mycket mer än allt annat. De vidareutvecklar sin befintliga lärarkår på ett kraftfullt sätt. Då ligger förstås grunden i att låta lärare få fokusera på huvuduppgiften men det måste också till ett klimat där lärares vidareutveckling kommer i fokus.

      På detta viktiga område har Björklund gjort saker i skollagen kring kvalitet, rollfördelning etc. samt en del kring fortbildningspengar och nu kommer karriärtjänsterna som en extra morot i detta område men det märks tydligt att huvudmannen sitter på alla de riktiga möjligheterna. Så länge huvudmannen rent ut sagt motarbetar det så kommer inte det viktigaste området förbättras.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: