Skip to content

En fjärde väg för att utveckla skolan

januari 30, 2013

The Global Search for Education: What Is the Fourth Way? gör en liten historiskt studie av hur man försökt förändra skolan och kommer fram till tre sätt:

  1. 20110915-090428.jpgGenom innovationer men med för lite av samarbete och uppföljning.
  2. Genom uppföljning, kalibrering och ansvar men där likformigheten skrämmer bort lärare.
  3. Datadrivna beslutsprocesser men där data kommer för långt från skolverkligheten.

Med exempel från de framgångsrika länderna föreslås en femte väg:

En strategi för att utveckla lärarna

En väg till framgångsrika skolor som börjar med en lärarutbildning som lockar elever bland de duktigaste att välja lärarbanan då det framstår som utvecklande, spännande och tillräckligt lönsamt. Sen kommer dock det andra ännu viktigare som gör att lärare fortsätter att utvecklas i många år.

1. Skolledare som utvecklar visioner med hjälp av sina medarbetare så att alla känner att de har mål för samarbete och utveckling.

2. En strategi för att hela tiden vidareutveckla lärare med avsatt tid och realistiska planer.

Annonser
2 kommentarer leave one →
  1. Kenth permalink
    februari 1, 2013 6:02 e m

    Min personliga vinkel på punkt 1:

    Pedagoger som utvecklar visioner med stöd av sina skolledare så att alla känner att de har mål för samarbete och utveckling.

    Annars, intressant sammanfattning.

    • februari 2, 2013 11:56 f m

      Våra två formuleringar om nästan samma sak kompletterar varandra och din formuleringen är ett bra förtydligande av vad som borde gälla.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: