Skip to content

Hur kan man behandla vissa lärarkategorier sämre?

januari 16, 2013

Jag tycker riktigt bra om min skolledning och tycker att jag arbetar i en välskött kommun. Det är inte ofta jag tar upp den bland dessa karameller och ännu mer sällan jag är så kritisk mot min egen arbetsgivare Kungälvs kommun.

det dags för lite syrligheterAnledningen till att jag gör det nu är att jag tycker att de agerar alldeles ruskigt illa. Medan LR fått kämpa med alla lönekorrigeringar som tagits från den allmänna potten så har Lärarförbundet fått tydligt över avtalet. Nu tror inte jag att det handlar det handlar om fackförbund, lärare med samma yrkesroll har fått liknande påslag oavsett fack. Nej jag tror att kommunen tycker att lärare på högstadiet och i allmänna ämnen på gymnasiet ska ha lägre påslag. Resultatet är att dessa grupper fått tydligt mindre än avtalade 4,2%.

De grupper som kommunen ger mindre är precis de som tappat 10000 kr jämfört med andra yrken, precis de där söktrycket till lärarutbildningen blivit katastrofalt lågt. Hur tänker kommunen?

No comments yet

Kommentera

