Skip to content

Learning studies

november 21, 2012

Bertil Törestad diskuterar Learning studies i sitt blogginlägg Nya pedagogiska idéer under lupp. Här är min kommentar.

Den ursprungliga japanska ansatsen att lärare samarbetar kring hur lektioner blir så bra som möjligt är rent kraftfullt bra. Forskning kring learning studies kan säkert tillföra vetande även om andra teoriansatser än variationsteorin kan vara minst lika framkomliga. Att lärare hjälper forskare med deras undersökningar känns positivt men varför blanda ihop forskaruppdraget och läraruppdraget. Forskningen behöver mer stringens och högre kompetens hos de som utövar den. Lärare behöver starkare fokus på att utveckla sin profession. Då ska inte rollerna blandas.

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: