Skip to content

De tre inre motivationsfaktorerna – elevformulerade

november 15, 2012

Det här är de tre faktorerna för inre motivation som Dan Pink mfl lyfter fram och sen har jag fyllt på med vad det kan innebära för eleverna.

  1. Syfte, ifall skolan har en välgrundad vision så att eleven känner att den kommer att få nytta av det innehåll den möter kom elevens inre motivation till att lära sig öka.
  2. Autonomi, ifall skolan ger eleverna rejält med reell valfrihet så att eleven känner att den kan påverka sin egen situation så ökar elevens inre motivation.
  3. Behärskande, ifall skolan har ett sätt att ge trovärdig återkoppling till eleven så ökar möjligheten att eleven känner att den behärskar skolarbetet och ser hur kunskaperna växer. Eleven känner att den behärskar saker och får ökad inre motivation.

PS. Kortsiktiga morötter är sällan bra för inlärning men samtidigt så är de förstås så att arbetet i skolan ska kännas positivt och ge positiva effekter för individen.

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: