Skip to content

Formella kriterier för lön

november 14, 2012

På Facebook möter jag Jan von Heland som dömer ut formella kriterier som grund för lönesättning.

Jan Von Heland Jan Leander. Skicklighet kan inte bedömas på formella kriterier, inte ens i skolan, det syns bara i utförandet, dvs för skolan i samspelet mellan lärare och elever. Alltså måste arbetsledare följa upp kvalitet där den syns. Varför verkar det så svårt att förstå och göra det inom kommuner?

Jag hoppar över svårigheterna för rektor att lyckas med en skicklighetsbedömning och går vidare till att analysera formella kriteriers möjligheter och svagheter. Jag delar in de formella kriterierna i

1. Ämneskunskaper
2. Didaktisk utbildning
3. Yrkeserfarenheter

När det gäller ämneskompetensen argumenteras det ofta att den inte räcker för att bli en skicklig lärare och det är korrekt. Däremot blir inte heller någon en skicklig lärare utan denna. Vilken vägledning skulle den som själv inte förstått kunna ge andra? Det är alltså ett grundkriterium och bred och djup hos denna påverkar också i vilka roller läraren kan användas.

kommer SKL följa någon fyr innan svensk skola går på isbergetDe didaktiska kunskaperna är centrala för att lyckas nå eleverna med innehållet och de kräver både pedagogiska och ämnesmässiga förkunskaper. De borde därför kunna bli ett utmärkt sätt att ge en person formella meriter som har tydlig koppling till skickligheten som lärare. Invändning är förstås att nuvarande utbildningar är undermåliga på att underkänna de studenter som inte klarar av att överföra teorier till praktiskt agerande. Utbildningar som blev bättre på detta skulle dock kunna ge betydligt bättre formell grund. Det finns dock redan en hyfsad utsorteringsmöjlighet ifall andra krav är höga. Det är så tråkig att utbilda sig till något man inte lämpar sig för.

Yrkeserfarenhet är den minst värderade av de formella kriterierna på mycket svaga grunder. Det är självklart så att yrkeserfarenhet i form av misslyckanden inte ska räknas in. År med mängder av klagande elever och föräldrar ska inte betraktas som meriter. Görs dock detta så ger det en utmärkt långsiktig uppvärdering som är mycket positiv för den inre motivation som är så avgörande i läraryrket.

Förbättras de bara något är formella kriterier ett fullgott sätt att skapa en bra lönedifferentiering!

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: