Skip to content

Mäta det viktigaste, veta vad som är viktigt

oktober 25, 2012

möjligheter eller nedgångJag är en förespråkare av kvalitet och mätningar men vi måste komma ihåg att resultatstyrning kräver att vi vet vilka resultat som vi prioriterar. Ifall vi inte vet målet så innebär uttrycket ”det som mäts blir gjort” att vi gör saker som inte är så viktiga.

Lars Pålsson Syll genomför en längre diskussion på detta tema i ”Den evidensbaserade skolan – en chimär.”. Intressant!

Annonser
3 kommentarer leave one →
  1. november 3, 2012 3:44 e m

    Jan,

    Vi är inte överens om att skolan ska ha ett ökat fokus på mätbarhet. Under 2008 kraschade Lehman Brothers och den ekonomiska krisen var ett faktum. En ekonomisk kris som är den värsta sedan börsen i New York kraschade 1929. Den ekonomiska krisen vi har nu kunde inte ens världens ledande ekonomer förutspå. Vi kan inte ens idag förutspå hur ekonomin kommer att se ut nästa vecka då vi har försatt den i ett konstant berg- och dalbaneliknande tillstånd med snabba rörelser fram och tillbaka. Med andra ord kan vi inte förutspå hur vår närmaste framtid ser ut ens och det framstår då faktiskt som orimligt att vi skulle öka fokus på mätbara och förutsägbara uppgifter. Snarare behöver detta fokus minska till förmån för komplexa och ibland kaotiska processer. Vi kan se inom öppen källkod hur man kan tänka kring detta där det tiotusentals människor runt om i världen sitter och utvecklar funktioner för olika öppen källkod system. Du får väldigt komplexa nätverk med noder överallt i det community som man har inom öppen källkod.

    Microsoft hade ett av världens största nätverk för bloggar som de hade investerat stora summor i. De lade ner sitt nätverk häromåret och flyttade flera hundratusen bloggar till WordPress. Skälet till det var att de inte ansåg sig kunna utveckla i den takt som skedde i WordPress som är ett av världens snabbast växande öppen källkod community. Men trots denna enormt snabba utveckling som sker i vårt samhälle som blir alltmer dynamiskt så är skolan fortfarande statisk. Nu finns det många lärare därute som vill utveckla skolan och som också försöker göra detta i sin undervisning. Men detta engagemang tas inte tillvara och jag har hört många lärare som har väldigt spännande idéer som de vill utveckla, men de får inte för att deras undervisning då skiljer sig för mycket från traditionell undervisning. Samtidigt hör vi utbildningsministern kräva rent bakåtsträvande åtgärder som betyg i årskurs 4, studentexamen, katederundervisning och så vidare. Det förstnämnda har nu lett fram till att Mikael Gunnarsson lanserat ett initiativ som han kallar för skolstrejken där han den 24/1-2013 kommer att hålla sina barn hemma. Ett initiativ som på två dagar fick 5 000 besökare.

    • november 3, 2012 5:00 e m

      Jag anser att du blandar ihop en strävan efter att göra tillvaron mer mätbar med att utnyttja möjligheterna till att mäta som är så starkt ökande. I mitt inlägg motivation, diskuterar jag hur viktigt det är att sträva efter förståelse i lärandet men tar också upp faktumet att fakta lärs in snabbare och effektivare mha förståelse. Frågan borde inte vara om vi ska mäta, den borde vara vad vi ska mäta,

Trackbacks

  1. Läxor, läxor, läxor! « Välkommen till verkligheten

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: