Skip to content

Bekämpa traditionalister, vilka är de?

oktober 14, 2012

Följande citat  och diskussionen runt omkring fick mig att fundera:

@valaret2010 Fredrik, tack för din uthållighet i att bekämpa traditionalisterna! Ditt sista inlägg var tungt & bra @janlenander@ahvitstein

han dyker uppAtt vara traditionalist är ju att vilja behålla äldre idéer som någon annan vill förändra, reformera. I skoldebatten ska vi dock vara väl medvetna om att olika synsätt tävlat med varandra sedan grekiska storhetstiden eller än längre tillbaka. Det är inte ett dugg självklart vad som är traditionellt och vad som är reformistiskt. En viktig del av det moderna digitala samhället är att mätning och uppföljning fullständigt exploderar och att individuell målstyrning och ständiga förbättringar slagit igenom på bred front. Mot den bakgrunden skulle Jan Björklund betraktas som reformist med en mängd traditionalister som inte vill ha uppföljning av eleverna, inte vill ha tydliga mål för deras lärande och inte arbeta med ständiga förbättringar av deras sätt att uppträda. Det är dock garanterat inte det som Mikael Parknäs avser.

han dyker uppEn viktig fråga kring lärandet som följt oss i årtusenden är den kring avvägningarna kring eget arbete och lärande i grupp och det kan då vara intressant att göra några historiska nedslag för att fundera kring vilken ståndpunkt som är traditionell. På 1800-talet utkristalliserades idéer om mycket mer eget arbete för eleverna så att läraren skulle hinna med fler elever. Då var det i och för sig ett försök att reformera folkskolans traditioner men samtidigt var det ett maktens instrument, där det här med eget arbete alls inte var något nytt. När realskolan började ta riktig fart så började lärarna i den ifrågasätta värdet av memorering av information, deras elever började få tillgång till mycket böcker och de insåg att förståelse var så mycket mer avgörande och det var de som de behövde fokusera på. De utarbetade en dialog och ett sätt att ställa frågor som gjorde att faktarabblande inte räckte till och de utarbetade laborationer och kreativa uppgifter så att elever kunde öva och visa upp att de nått riktig förståelse. De reformerade realskolan och gjorde så att alla ville gå där istället för i folkskolan men ändå får de stå som symbol för de ultimata traditionalisterna. Vilka är egentligen tradionalister?

När den digitala utvecklingen kommer att revolutionera skolan så dyker de här gamla frågorna upp.  I En analys av IKT i undervisningen tas bland annat moderna läromedel upp. De nya verktygen kommer att tvinga oss att tänka nytt kring varje kunskapsområde men de kommer inte att kunna ändra på att lärande både är en individuell och gemensam process. Det nya kommer inte att göra det ena av dessa två allenarådande. Läromedel innebär att en lärare gör ett arbete som kan användas av många och det kommer inte ändras bara för att läromedlen blir digitala. Dessutom kommer ”the multitasking generation” inte nöja sig med att bara ha ett stöd för lärandet. I det referade blogginlägget tas lärplattformen Moodle upp och den är gratis. Vi ska dock inte tro att läromedel är gratis för det. Den som tar sig tid för att göra saker för många ska ha rätt till en bra ersättning för detta. Att tycka detta är inte att vara traditionalist utan att slåss för rättvisa.

Annonser
8 kommentarer leave one →
  1. oktober 14, 2012 1:50 e m

    Mycket bra inlägg, Jan. Det finns saker vi behöver bekämpa i skolan. Leda, stress, dåligt självförtroende, ineffektivitet, brist på motivation, arbetsro, etc. Vi har ingen orsak att bekämpa lärare som väljer en annan väg än vi själva.

    • oktober 14, 2012 7:22 e m

      Vi ska inte bekämpa väderkvarnar och varandra utan det som hindrar elevens lärande.

  2. Kenth permalink
    oktober 14, 2012 5:05 e m

    Tänkvärt! Jag har alldeles säkert en tendens att slänga mig med ordet traditionell utan att tänka mig för ibland. Ofta menar jag något helt annat än vad ordet betyder vilket inte är så särskilt smart i längden.

    Du lyfter värdet av att förstå den tid man är verksam i. Det tycker jag är väldigt viktigt. När information och fakta finns lätt tillgängligt, vilket det gör idag, ökar kravet på mig att jobba med förståelse och ett kritiskt förhållningssätt till informationen. När fakta inte finns tillgängligt på samma sätt blir min roll som faktaförmedlare viktigare. En del fakta kan eleverna finna själva och en del behöver jag faktiskt stå för själv, det gäller att hitta balansen i uppdraget och förstå mina elevers behov.

    Du lyfter också diskussionen kring IT och dess varande i skolan. Ännu ett varmt ämne för mig. Det som jag reagerar på är benämningen ”digitala läromedel”. Finns det en mer intetsägande benämning? Vad är digitala läromedel? Eller kanske, vad är det inte? Jag hänvisar till ett blogginlägg av Jonas Linderoth som kanske kan väcka en och annan tanke.

    http://spelvetenskap.blogspot.se/2012/10/diskussionen-om-en-digitaliserad-skola.html

    • oktober 14, 2012 7:15 e m

      Intressant kommentar, vi blir så inkörda på begreppen att vi inte ens hör hur tråkiga de låter. Digitala läromedel är det en bok med 10110…? Någonstans ska vi inse att lärande måste innehålla mer av upplevelse? Böcker ska kunna gripa tag i en och ta med en på spännande resor. IT får inte innebära att det blir tråkigare det måste ge eleverna ett bredare och mer socialt liv och skola än tidigare. Ett liv som rymmer möjligheten att hålla en varm människa i sin famn och att sen kunna rädda liv på riktigt. Wow är bara en övning, vi vill vara hjältar på riktigt!

      • Kenth permalink
        oktober 15, 2012 9:38 e m

        Så är det! Man kan göra ”fill-in-the-blanks” övningar med hjälp av google docs eller andra verktyg. Övningarna blir dock inte ett dugg mer spännande för det.

        Jag tycker att du är inne på någonting viktigt när du nämner upplevelser. Det är oerhört viktigt att våra elever får vara med om olika sorters upplevelser. Det är ju det som har potential att göra eleverna personligt engagerade i undervisningen. Deras egna erfarenheter är ju viktiga för att skapa intresse och motivation.

      • oktober 16, 2012 7:19 f m

        USA har en tradition av mycket snabbrättade fylleriövningar som prov på elevens förmåga. Sverige får beröm av många andra länder för att våra nationella prov kan fungera som vägledning och diskussionsunderlag för lärarna när de ska bedöma elevens förmågor i andra situationer.

        Vi ska inte lockas att falla USA i fotspåren bara för att det kamoufleras som ny modern IT baserad skola! Stora delar av USAs skolsystem bör inte efterhärmas.

  3. frekar09 permalink
    oktober 15, 2012 1:07 e m

    Jan,

    Du har eventuellt sett denna tidigare redan. Men den visar klart hur IT har kommit att bli en stor del av vårt uppdrag i skolan:

    • oktober 15, 2012 3:09 e m

      Jag är helt överens om att IT kommer att helt revolutionera undervisningen. Däremot tror jag inte att det kommer bli ett dugg mer av indivualisering. Det kommer fortsätta att vara roligare och effektivare att göra saker i grupp. De som är enstöriga av sig kommer att bli ännu mer efter pga IT. Medan de sitter där på egen hand hinner de andra 10 gånger så långt.

      Sociala medier är en förlängning av andra sociala kontakter. De som har många nära vänner på FB har det också i skolan och den som mobbas i skolan mobbas också på nätet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: