Skip to content

Lärare som bloggar

oktober 12, 2012

Det kan ju verka som tidslöseri att lärare bloggar precis som att det verkar väldigt slappt med en svensklärare som läser mängder av skönlitteratur. Det kanske ändå är en förutsättning för att utöva yrket.

När jag upptäckte vilka rena felaktigheter jag hade fått höra om mitt yrkes förutsättningar av lärarutbildningen så kändes en stor otrygghet som bara kunde bearbetas med hjälp av erfarna kollegor. När sen insikten väcks om att skolans huvudman har ännu grundare insikt i lärares vardag, då räckte inte de vanliga kollegorna till. De såg inte heller några framgångsvägar för oss lärare. De utvidgade lärarkollegiet blev en räddning och Johan Kants blogg vågade ta upp och utmana myterna som ligger som en tvångströja över svenska skolan.

Ska man våga kritisera de som utbildat en är samarbete enda vägen och ska kritiken bli konstruktiv måste den stötas och blötas. Det klagas över att lärare samarbetar för lite men ofta när lärare frivilligt samarbetar så vill någon få ett slut på det. Det är dags att lärare tar makten över samarbetet och arbetar tillsammans med de som ger dem något. Arbetsgivaren får hitta någon annan som ska stötta obehöriga lärare som inte kan sköta sitt jobb. Mitt bloggande har varit helt avgörande för att jag ska kunna vara en lärare med integritet, en lärare till nytta för eleverna.

5 kommentarer leave one →
  1. oktober 13, 2012 9:17 e m

    Jag känner igen mig i det du skriver, Jan. Det finns ett värde i att för sig själv artikulera hur man tänker och vad man vill. Detta blir även signaler utåt till andra. Lärarkåren får inte vara tyst och försagd.

    Så här skrev jag i våras:
    http://birkebo.blogspot.se/2012/05/i-thought-i-should-try-something.html

    • oktober 14, 2012 12:40 e m

      Så här svarade jag hos Henrik:

      Making a statement, proclaiming your identity and defending your integrity is such a necessary thing in the Swedish School. It such an important step toward finding a purpose and galning a possibility of control and acievement. Two out of three of the forces of inner motivation making you a good teacher.

  2. oktober 14, 2012 6:52 f m

    ”försagd” 😉

    • oktober 14, 2012 12:35 e m

      Jag korrigerade ditt förra inlägg, med låter det här vara kvar. En bra lärare får inte vara försagd, en bra lärare har hög integritet och står för sin åsikt. De som försöker ta det ifrån oss gör eleverna en otjänst. Tolerans för många åsikter minskar inte av att man vågar stå för sina egna.

Trackbacks

  1. En analys av IKT i undervisningen « Fredriks blogg

Kommentera

