Skip to content

Passionen finns fortfarande kvar

september 24, 2012

Det är förstås oroande att andelen av de som kommer in på lärarutbildningen på 3-4 alternativet ökar. Det är lite skrämmande att fokus för engagemanget hos unga lärare flyttas bort från djupa kunskaper och förståelse. Det är dock skönt att läsa Passionen lever i den svenska skolan och ett antal unga lärare som med glöd tar kamp mot en felaktig beskrivning av lärarkåren. Det hade varit illa ställt med den svenska skolan om inte passionen också blivit ilska inför att lärarkåren återigen angrips. Bertil Törestad har en kommentar som förtydligar det behovet. Han driver tesen att lärarkåren ska erkänna sina brister och bli mer accepterande inför låg lön och låg status. För mig hade det dock inneburit ett avgörande tecken på att svensk skola fullständigt gått under

20120924-072307.jpg

Annonser
14 kommentarer leave one →
  1. september 24, 2012 5:33 f m

    Det är något förskräckande när Jan Lenander förskriver sig till tanken på att lärarkåren inte bör erkänna några brister utan bara dra på med blomstrande beskrivningar om hur passionen i skolorna stiger medan resultaten rasar.

    • september 24, 2012 5:59 f m

      Det viktigaste är att de här unga lärarna inte ska behöva erkänna någon brist på passion. De brinner alla för sitt yrke. Lärare är ansvariga för att hålla sin egen passion levande och det är arbetsgivaren som sen är ansvarig för rekrytera tillräckligt många med rätt engagemang.

      Klagade Steve Jobs någonsin på sina medarbetares förmåga i generella ordalag. Nej aldrig! Var han missnöjd med någon så gjorde han sig av med den personen och skaffade någon annan. När ska skolans huvudman inse sitt arbetsgivaransvar när det gäller att rekrytera tillräcklig kompetens? Ett arbetsgivaransvar som innebär att det är de som ska göra yrket lockande.

      • september 24, 2012 8:54 f m

        De som skriver så här brinner säkert, har aggression och är fantastiska. Men varför inte medge att det finns en hel uppsjö med dåligt utbildade lärare som vare sig har passion eller kunskaper?

      • september 24, 2012 9:09 f m

        Vi som inte upplever att det finns en uppsjö av dåligt utbildade lärare tycker att det känns viktigt att säga att vi möter många fler duktig kollegor som ser till att skolan fortsätter att fungera. Jag erkänner att det finns för många dåligt utbildade lärare och att andelen ökar på ett obehagligt sätt men tycker att den posiitva verklighetsbilden behöver mer plats.

      • september 24, 2012 9:12 f m

        Ja, Jan, det är precis det jag säger som du säger ”det finns för många dåligt utbildade lärare”. När jag säger detsamma är det knappt vatten värt och osakligt, men när du säger det är det OK? Eller?

      • september 24, 2012 9:28 f m

        För många kan fortfarande innebära en lite andel om man har höga mål men en uppsjö antyder en stor andel. Jag hävdar att det är däri skillnaden ligger.

    • september 24, 2012 7:25 f m

      Bertil,

      Du brukar ha intressanta kommentarer även om vi ofta inte är överens i sak. Men i fallet med den artikel som har publicerats av fyra lärare och en lärarstudent så har du helt och hållet missat poängen. Artikeln i Expressen var direkt osaklig faktiskt och saknade de där konstruktiva förslagen för en framåtsyftande skolutveckling som borde ha funnits med om man alls skulle ta kritiken på allvar. Jag har ärligt talat lite svårt att förstå varför du söker direkt konfrontation med dessa fyra lärare och den lärarstudent som skrivit artikeln.

      Jan,

      Jag tycker det är bra att det finns unga lärare med engagemang för olika frågor. En del har ett brinnande engagemang för demokratiuppdraget. Andra för kunskapsuppdraget. En tredje för att ta fram idrottsdagar och andra liknande evenemang. En fjärde brinner för att utveckla IT och en femte kanske brinner för projekt som stärker miljön som Agenda 21. Jag menar att om vi verkligen vill ha en skola som är i världsklass så måste vi få mycket bättre förutsättningar att ta vara på det brinnande engagemang som finns för olika frågor både hos var och en av oss som ska vara eller är verksamma i skolan.

      • september 24, 2012 8:44 f m

        Ja skolan måste bli bättre på att ta till vara allt det brinnande engagemang som finns bland oss lärare, att ta vara på alla olika typer av engagemang. Det utvidgade lärarkollegiet ser jag som en viktig positiv kraft i detta. Det handlar verkligen inte om något ensidigt hyllande av lärare utan om alla de sätt som vi lyckas. Vi är väldigt överens i den här frågan Fredrik. När det gäller att diskutera detta med Bertil så har det hitills vid ett flertal tillfällen varit som att tala med en vägg så fort vi ens kommit nära denna fråga.

  2. september 24, 2012 9:14 f m

    Jan, jag skriver inte om de lyckade lärarna. Jag skriver om de alltför många som inte är lyckade. Ska det vara så svårt att förstå? Om jag är en vägg så är du en dimvall.

    • september 24, 2012 10:04 f m

      Ja, inte har vi lätt att förstå varandra i den här frågan, det är i alla fall klart.

      Vi vet ju förstås båda att det finns både bra och dåliga lärare. Det som skiljer är nog bedömningen av andelarna och hur vi kommer till rätta med problem.

      1. Jag hävdar att andelen dåliga fortfarande är liten även om den ökar.
      2. Jag driver tesen att den mest verkningsfulla åtgärden är att öka yrkets attraktionskraft genom högre löner och bättre arbetsvillkor så att arbetsgivaren kan sortera bort olämpliga lärare.

  3. Göran Tullberg permalink
    september 25, 2012 11:32 f m

    Jag vet att vi får sämre lärare när löner och arbetsförhållanden blir sämre. Det gäller mest lärare i matematik, fysik, kemi och biologi. De bästa studenterna väljer bort läraryrket och det gör de rätt i. Nu sjunker svensk skola i förhållande till andra och den sjunker år för år.

    Det är så! Inga tvivel om det. Officiella undersökningar visar att komunaliseringen förstört svensk skola.

    • september 25, 2012 12:31 e m

      Jag hävdar att det började tidigare än kommunaliseringen även om denna inte var något steg i rätt riktning.

  4. Göran Tullberg permalink
    september 25, 2012 11:39 f m

    Till Torestad vill jag säga att lärarna blir allt sämre. Du skriver att det finns bra och dåliga lärare. De dåliga blir allt fler och efter kommunaliseringen finns det en tendens att allt fler söker sig från läraryrket. De politiker (Feldt och andra) som kommunaliserade skolan inser att de gjorde fel.

    • september 25, 2012 12:30 e m

      Till Törestad brukar jag säga att hans nulägesbeskrivning av lärarna är för negativ. Jag håller med dig om trenden men vill fråga dig om du verkligen tycker att lärare i allmänhet redan blivit dåliga.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: