Hoppa till innehåll

Goda ämneskunskaper

september 22, 2012

Det ska finnas värme och medkänsla bakom syrligheter.Goda ämneskunskaper är som ett golv för allt det andra man behöver kunna som lärare. John Hattie tar till exempel upp metastudier som visar att de med mycket mycket goda ämneskunskaper bara är aningen bättre än de med goda. Jag tror att lärare med goda ämneskunskaper inom något område kan märka hur svaga de blir inom områden där de inte har det. De flesta har nog någon sådan erfarenhet, ett tema inom något de inte var intresserade av, ett vikariat när någon var sjuk, och vet skillnaden i lärarinsats. Ifall du som lärare inte märker det så gör i alla fall eleverna det och en riktig pedagog kan se att denne tappar gruppen.

Pedagogik är abstrakta teorier och tyvärr är avgränsning och giltighet hos dem riktigt dålig. Jag hävdar att ingen kan bli en riktigt bra praktiskt arbetande pedagog utan att diskutera med andra med djupa andra ämneskunskaper. Det är då erfarenheterna av för vilka grupper olika angreppssätt kan fungera ger teorierna kött på benen. När det gäller didaktik är det ännu självklarare, utan ämneskunskaper är det som att lösa ekvationer för den som inte kan lägga ihop tal.

Annonser
5 kommentarer leave one →
  1. september 23, 2012 6:24 f m

    Jan,

    Ämneskunskaper är viktiga. Det är dock minst lika viktigt att du har en social kompetens som handlar om att kunna möta och samarbeta med andra samt att du oavsett metodik har en mer eller mindre stabil grund att stå på när det kommer till pedagogik. Jag tror att dessa, kunskap i ämnet, social kompetens och stabil pedagogisk grund, måste samspela med varandra för att man ska lyckas med undervisningen. Dessa tre faktorer är till stora delar sammanlänkade med varandra som jag ser det nämligen och att bryta dessa länkar tror inte jag är framgångsrikt.

    • september 23, 2012 7:43 f m

      Andra faktorer är lika viktiga på sätt och vis men i det här inlägget pekar jag på att ämneskunskaper är något grundläggande som det andra bygger vidare på. Det finns en olycklig tro att bristande ämneskunskaper kan kompenseras med det andra men när didaktiken bygger vidare på ämneskunskaperna så blir det andra också sämre utan ämneskunskaper. Till och med den sociala kompetensen och relationsbygget faller platt om det inte byggs kring ämnet/innehållet för då hjälper det inte lärandet.

  2. Göran Tullberg permalink
    september 23, 2012 7:39 f m

    Jan! Man talar ofta om kunskaper och FÄRDIGHETER. Förmåga att använda sina kunskaper. Har du synpunkter på det?

    • september 23, 2012 7:53 f m

      Jag ser en stark koppling mellan kunskap och färdigheter, förståelsen av innehållet är så viktigt för att utveckla färdigheter. Att öva och använda kunskaperna, dvs. någon slags färdighetsträning är samtidigt så avgörande för att befästa och bredda förståelsen. Ämneskunskap hos lärare omfattar för mig även färdigheter, dvs förmåga att genomföra en laboration, skapa en modell och hålla ett tal. Det är alltså ganska ofta jag inte ser vitsen med att skilja ut färdigheter från annan kunskap.

      Det finns förstås någon typ av procedurkunskap som kan övas utan att det finns förståelse. Den typen av färdigheter är jag ganska tveksam till men inser att det för många ändå är en väg till kunskap långsiktigt.

    • september 23, 2012 8:52 f m

      Början av inlägget Uppg. 1 Vad är matematik? behandlar frågeställningen om kunskaper och färdigheter ingående med utgångspunkten matematikdidaktik.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: